Cultuur & Media
KRO-NCRV

Reclamemaker: klimaatcampagne paus en andere religieuze leiders op komst

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Reclamemaker: klimaatcampagne paus en andere religieuze leiders op komst

Reclamemaker en ‘wereldverbeteraar’ Mark Woerde komt met een vervolg op zijn initiatief om vriendschap tussen andersgelovigen te bevorderen. De insteek: laat leiders van wereldreligies hun achterban vertellen dat er écht aan de klimaatagenda gewerkt moet worden. Nog dit jaar lanceert hij een nieuwe campagne, zo vertelt hij in de 1 op 1 - Zomereditie.

1 op 1 Zomereditie

Tijdens de zomerperiode wordt Sven Kockelmann vervangen als presentator van 1 op 1 door afwisselend Margreet Reijntjes, Joris Linssen en Bert Kranenbarg. Luister iedere werkdag tussen 11.30 en 12.00 uur naar de 1 op 1 Zomereditie op NPO Radio 1.

Drie jaar kreeg Woerde uit handen van voormalig VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon een vredesmedaille voor zijn initiatief om vriendschap tussen andersgelovigen te bevorderen. Dat deed hij in 2017 met de campagne #MakeFriends, waarvoor ruim twintig religieuze leiders voor de camera verschenen. Zij spraken toen allemaal een boodschap in over vriendschap tussen andersgelovigen. Een nogal ambitieus project, dat het team van Woerde zo'n drie jaar kostte.

Woerde kreeg hiervoor zelfs paus Franciscus hoogstpersoonlijk te spreken. "Het duurde even tot je door de laag om de paus heen bent, maar als je eenmaal zover bent, gaat het snel." En dat was het lange wachten waard, aldus Woerde. "Een buitengewoon toegankelijke man. Van die ontmoeting was ik wel even onder de indruk. Hij laat je heel snel voelen dat hij ook maar gewoon mens is."

Klimaatagenda

Nog dit jaar komt hij met een vervolg op zijn over de hele wereld verspreide mediacampagne. Dit keer zal hun boodschap zijn: welk geloof je nu wel of niet aanhangt, heb hart voor onze planeet en maak werk van de klimaatagenda. Naam van het nieuwe project wordt: Faith and Science.

Woerde is ervan overtuigd dat ook dit project voor de nodige impact gaat zorgen. Paus Franciscus en zijn collega's hebben een wereldwijd bereik waarop menig influencer jaloers kan zijn. En ze hebben nog steeds een hoop gezag, zo legt hij uit. "Vergis je niet: een heel groot gedeelte van de wereldbevolking luistert goed naar hun geestelijke leiders als ze echt iets te vertellen hebben."

Advies voor Hugo de Jonge

Overigens heeft Woerde - die ooit de Nationale Burendag bedacht voor koffiebrander Douwe Egberts en de geestelijke vader was achter het digitale 'lokmeisje' Sweetie tegen online kindermisbruikers - nog wel een communicatieadvies voor demissionair VWS-minister Hugo de Jong. Vooral voor bij zijn presentatie tijdens de zoveelste corona persconferentie. "Minder metaforen en meer vanuit je hart praten. Dat zou al een grote stap zijn om beter de verbinding aan te gaan met Nederland."

Tien seconden button

Verder weet de sociale campagnestrateeg ook wel raad met uitwassen op social media, met als recent dieptepunt de racistische bagger die drie zwarte spelers van het Engelse nationale elftal Marcus Rashford, Jadon Sancho en Bukayo Saka over zich heen kregen nadat ze vanaf elf meter misten in de beslissende strafschoppenserie op het EK voetbal.

Er zou een barrière gebouwd kunnen worden tegen alle racistische uitlatingen via bijvoorbeeld Twitter. En indachtig het motto 'bezint eer gij begint', kunnen gebruikers van sociale media eerst aangesproken worden of even opgehouden worden vóór ze iets plaatsen, stelt Woerde. "Dit kan door het instellen van een 10 seconden-button. Met zo'n button is wel eerder geëxperimenteerd, geloof ik. We weten uit onderzoek dat mensen bij een heftig emotioneel moment anders reageren. In de eerste 10 seconden neemt de onderbuik het even over. Alleen al met dit gegeven zou je wat kunnen doen."

Liever luisteren?

Ster advertentie
Ster advertentie