Cultuur & Media
NTR

Regisseur David Cocheret wil met film ontsnappen aan de realiteit. 'Het leven is al saai genoeg'

foto: David Cocheret
  1. Nieuwschevron right
  2. Regisseur David Cocheret wil met film ontsnappen aan de realiteit. 'Het leven is al saai genoeg'

David Cocheret is regisseur, producent en scenarist. Hij werd tot zijn grote verdriet twee keer afgewezen voor de Filmacademie in Amsterdam en volgde daarom zijn opleiding aan de New York Filmacademy in Los Angeles. Hij was 24 jaar toen hij met ‘Night Eyes’ zijn eerste Hollywoodfilm afleverde. Inmiddels weet hij met humor en spanning jonge kijkers te bereiken die de tv eigenlijk al lang hebben afgezworen. Met pakkende titels als ‘De slet van 6 VWO’ en ‘Sas heeft een SOA’ spreekt hij hun taal.

David Cocheret, regisseur - Kunststof

Sas heeft een SOA

David Cocheret legt op het ogenblik de laatste hand aan de serie ‘Sas heeft een SOA’ die vanaf 15 augustus op internet te zien zal zijn. Daarnaast is hij nu als Creative Director van ‘SpangaS’, de langstlopende Nederlandse jeugdserie, bezig met het 15e seizoen. Onlangs won ‘Oorlog-stories’, de Instagramserie die hij maakte voor de EO, een Rocky Award in Canada en deze serie is ook ingezonden voor een Emmy Award die later dit jaar wordt uitgereikt.

David Cocheret: “Scenarioschrijver Paul de Vrijer kwam een tijd geleden naar me toe omdat hij een idee had voor de serie ‘Sas heeft een SOA’. Hij wilde een de ban en het sceptische rondom soa’s een beetje doorbreken met een serie voor jongeren waarin we én informatief konden zijn én op een supertoffe manier een lastig bespreekbaar thema gewoon normaal kunnen maken.”

Oorlog-stories

"Oorlog-stories was een heel bijzonder verhaal en bijzondere serie voor mij", vertelt de regisseur. "Normaal gesproken maak ik verhalen over thema’s die iets dichterbij me staan, waarover ik denk wel iets te kunnen vertellen. Ik ben nog nooit zo zenuwachtig geweest om ja te zeggen tegen een project als toen ik gevraagd werd voor Oorlog-stories."

Voor de serie zochten ze iemand die het verhaal kon vertellen én vertalen naar het nu. Wat als er in de Tweede Wereldoorlog social media waren geweest? David: "Het concept was: wat als we een nieuw Anne Frank-verhaal kunnen vertellen, maar dan niet van een meisje die het schrijft, maar van een meisje die het volgt anno nu. In het kader van 75 jaar bevrijding wilden ze iets speciaals maken. Kinderen van nu hebben eigenlijk geen directe link meer met iemand die ze kan vertellen hoe het was in de Tweede Wereldoorlog.

We zijn steeds vanuit het kind die het maakt blijven denken. We hebben heel veel vlogs gekeken van kinderen en YouTubers, om te zien hoe zij hun verhalen vertellen. De serie is gebaseerd op het oorlogsdagboek van Esther van Hessen, zij heeft de oorlog overleefd.”

'Een film moet ontsnapping zijn aan de realiteit'

David is zelf totaal geen gebruiker van social media, en toch als het ware ondergedompeld in bijvoorbeeld SpangaS, en andere online jeugdseries. Hoe haalt hij de puber in zichzelf naar boven? “Wat mij goed maakt om deze verhalen te vertellen is, denk ik, dat ik relatief nog dicht bij die middelbare schoolleeftijd zit. Ik ben nu 32.

En ik ben een groot fan van Amerikaanse Highschool dramaseries, zoals ‘Seks Education’. Groot drama, allemaal gezeik, allemaal problemen, dat je denkt: waar gaat het nu allemaal over? Voor mij moet een film een ontsnapping zijn aan de realiteit. Het leven is al saai genoeg. Ik wil naar de film gaan om grootse en gekke verhalen te zien, zodat je achteraf denkt: wow, ik dacht dat ik problemen had, maar dat personage heeft het nog veel erger.”

'Mijn werk ís maatschappelijk'

Mijn werk ís maatschappelijk en ik vind het heel belangrijk om maatschappelijk te zijn. Ik zal nooit vergeten dat een van mijn leraren op de filmacademie ons heel duidelijk maakte: besef dat je in een belangrijke positie bent als filmmaker, dat je mensen iets kunt laten zien en vertellen. Natuurlijk staat entertainment bij mij op nummer één, maar ik probeer wel dat alles wat ik maak een maatschappelijk haakje heeft.

Dat je aan het eind van een serie, los van of iets supervet, gaaf, tof of wat dan ook is, dat je iets wijzer bent geworden. Dat er een thema is behandeld zodat als je de bioscoop uitkomt, of de tv uitzet, het internet wegklikt, je als ouders en als kinderen tegen elkaar kunt zeggen: wat vind jij daar eigenlijk van? Als dat gebeurt is mijn werk geslaagd."

Kunststof

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19:00 en 20:00 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie