Naar homepage
Cultuur & Media

'RTL verkiest met stoppen The Voice de moraal boven het geld'
EO

foto: ANP Koen van Weel
  1. Nieuwschevron right
  2. 'RTL verkiest met stoppen The Voice de moraal boven het geld'

RTL laat met het stopzetten van The Voice of Holland vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag van diverse betrokken coaches de moraal boven het geld gaan. Dat is een nieuw moment in de entertainmentindustrie, vindt journalist Mark Koster die een boek schreef over de mediafamilie De Mol. ''Tv heeft een slecht imago, maar ik vind het mooi en dapper dat ze zeggen: We trekken de stekker eruit. We gaan het eerst voor de mensen oplossen, en dan gaan we naar het geld kijken.''

Zwijgcontracten bij The Voice of Holland wenselijk of niet?

De financiële belangen zijn groot, schetst Koster. RTL verliest door het stopzetten 20 miljoen aan reclameomzet en ook de kosten van het maken van het programma bedragen vele miljoenen. ''Voor RTL is dat een ongelofelijke aderlating. The Voice is een topprogramma met drie miljoen kijkers, waar je de hele vrijdagavond rond kan bouwen.''

RTL gaat dat geld nog wel verhalen, denkt Koster. Ook het Britse mediabedrijf ITV zal maatregelen niet schuwen. Het Talpa van John de Mol bedacht ooit The Voice, maar de zender werd verkocht aan ITV. Koster: ''Daar werken meer juristen dan tv-makers. Je wordt hard afgerekend op elke fout die je maakt. Dat is een angstscenario voor John de Mol. Als je claimadvocaten uit the city achter je aankrijgt, dat is een roedel pitbulls. Dat wil je niet.''

ITV betaalde 900 miljoen voor Talpa, terwijl de affaire rond bandleider Jeroen Rietbergen al speelde. ''Zij kunnen nu zeggen: dat is een kat in de zak geweest'', aldus Koster. ''Je moet niet uitsluiten dat ze zeggen 'we willen 100 miljoen terug'.''

Zwijgplicht

Deelnemers aan The Voice tekenen een contract, waarin ze beloven niets naar buiten te brengen over het programma op straffe van een boete van 10.000 euro. Dat belemmerde hen mogelijk om over het misbruik te praten. Media-advocaat Jens van den Brink noemt dergelijke geheimhoudingsverklaringen bij tv-programma's 'volkomen gebruikelijk'. ''Als maker wil je niet dat de inhoud van je programma op straat komt te liggen. Bijvoorbeeld dat deelnemers aan Wie is de mol? al zeggen wie de mol is.''

Van den Brink vindt wel dat de tv-makers uit het oog verliezen dat deelnemers aan The Voice jonge mensen zijn zonder juridische kennis. ''In de contracten trekken ze werkelijk alles naar zich toe. Alles is voor Bassie. Met dergelijke bepalingen zullen ze ook de bedoeling hebben om te voorkomen dat er misstanden naar buiten komen. Dat is niet helemaal oké.''

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie