Cultuur & Media

Recensie: 'Een varend eiland. Brieven' van J. Slauerhoff

1. Nieuwschevron right
  2. Recensie: 'Een varend eiland. Brieven' van J. Slauerhoff

In de Nieuwsshow bespreekt een recensent elke week drie boeken in de Boekenrubriek. Deze week is de beurt aan Onno Blom. Onno (1969) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde en Culturele Studies. Hij was literair redacteur bij Trouw en hoofdredacteur van Uitgeverij Prometheus. Tegenwoordig is hij werkzaam als freelance journalist en literair criticus. Schrijven doet Onno Blom ook, zo schreef hij de boeken Het fotografisch geheugen en Zijn getijdenboek, een geïllustreerd biografisch portret van Harry Mulisch.

J. Slauerhoff, Een varend eiland. Brieven

De dichter J. Slauerhoff voer als scheepsarts de wereld rond – en vond op zijn zwerftochten nimmer rust. ‘In Nederland wil ik niet sterven / in de natte grond bederven’. In de kloeke bundel Een varend eiland, een autobiografie in brieven, samengesteld en ingeleid door Hein Aalders, kan je het rusteloze, gedoemde bestaan van Slau van nabij volgen. Samen vertellen de brieven het verhaal van een in de knop gebroken, door ziekte geteisterd, rauw en rafelig leven.

Cees Nooteboom, 533. Een dagenboek

Van alle hedendaagse schrijvers lijkt Cees Nooteboom wellicht het meest op Slauerhoff: ook hij reisde de wereld rond en deed van die reis verslag in gedichten, romans en essays. In zijn nieuwe boek, een ‘dagenboek’, opgetekend tijdens 533 dagen, keert Nooteboom – 82 inmiddels - echter niet zozeer naar buiten maar naar binnen. Geen dagboek van bekentenissen, maar een verslag van mijmeringen, associaties, herinneringen en leeservaringen. Voor het grootste gedeelte opgetekend tijdens zijn dagen op het eiland Menorca, met uitzicht op zijn tuin met cactussen – even mythische, stekelige en tot de verbeelding sprekende wezens als Nooteboom zelf.

Remco Campert, Campert Compact (samenstelling Mirjam van Hengel)

Na Simon Carmiggelt en Annie M.G. Schmidt is Remco Campert door uitgeverij Van Oorschot ‘gedundrukt’ in een prachtig, smal boekje – op het formaat van een krantencolumn. Zo is een kleine serie ontstaan uit de Hollandse school: net als zijn voorgangers in de serie spreekt en schrijft Remco Campert klare taal. In Campert Compact heeft Mirjam van Hengel een verrukkelijke keuze gemaakt uit de poëzie, verhalen en columns van de oude en tegelijk eeuwig jonge meester van de melancholie. Humoristisch, realistisch en ráák.

Luister terug:

Ster advertentie
Ster advertentie