Buitenland
VPRO

Chileense benefietuitzending blijkt belastingparadijs

foto: Creative Commons
  1. Nieuwschevron right
  2. Chileense benefietuitzending blijkt belastingparadijs

Tijdens de 'Teletón' zamelt Chili elk jaar geld in voor mensen met een handicap. Een sympathieke actie, maar dit jaar leiden de grote donaties van Chileense bedrijven tot ophef in het land, vertelt correspondent Boris van der Spek in Bureau Buitenland.

Video niet beschikbaar

In een groot televisiespektakel, vol met celebrity’s, wordt ieder jaar in Chili geld opgehaald voor mensen met een handicap. "Een heel weekend lang wordt de Teletón live uitgezonden op tv. Vrijwel alle zenders doen mee", vertelt Boris van der Spek. "Het is echt een feest hier in Chili." En net zoals in voorgaande jaren, werd er ook nu weer een speciaal lied gemaakt voor deze editie van de Teletón die over twee weken van start gaat.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Kritiek op bedrijven

Vanwege de hoge kijkcijfers staan Chileense bedrijven dan ook in de rij om te doneren aan de actie, om zo hun logo in beeld te laten komen. "De afgelopen tijd is er veel kritiek ontstaan op deze bedrijven", vertelt Van der Spek, "veel van hen maken goede sier tijdens de Teletón, maar houden zichzelf niet eens aan de Chileense wetgeving rondom mensen met een handicap. Bedrijven met meer dan 100 werknemers zijn namelijk verplicht om mensen met een handicap in dienst te nemen, maar dat doen ze lang niet allemaal."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Belastingvoordeel

Maar vooral het belastingvoordeel dat deze bedrijven uit hun donatie halen leidt in de aanloop naar de komende Teletón tot veel ophef. "Bedrijven krijgen de helft van hun donatie als korting op hun belasting. Zo betaalt de staat dus eigenlijk de helft van al hun donaties, terwijl de bedrijven zelf goedkoop reclame maken op de nationale televisie."

Ondertussen zijn ook de voorstanders van de actie niet tevreden. Tijdens de actie wordt namelijk dé voetbalklassieker van het jaar uitgezonden, tussen twee rivaliserende ploegen uit hoofdstad Santiago. De vrees is dat de aandacht voor de liefdadigheidsactie daardoor eens stuk minder wordt.

Duitse 'nieuwkomer' Wagenknecht populair & Eén jaar Sunak: de eerste barsten - Bureau Buitenland

Bureau Buitenland

Bureau Buitenland: internationaal nieuws, reportages en geopolitiek. Met achtergronden en opmerkelijke verhalen uit het buitenland. Dagelijks te horen tussen 13:30 en 14:00 uur, of terug te luisteren als podcast.

Ster advertentie
Ster advertentie