Buitenland
NOSNTR

Oorzaak dodelijk kabeltramongeluk nog onbekend, Portugal is in rouw

foto: EPA
  1. Nieuwschevron right
  2. Oorzaak dodelijk kabeltramongeluk nog onbekend, Portugal is in rouw

De wrakstukken van de iconische Glória-tram, die gisteravond uit de bocht vloog in Lissabon, zijn nog niet opgeruimd. Correspondent Miral de Bruijne kon het zich bijna niet voorstellen dat er mensen leven uit zijn gekomen: "Er is helemaal niks van over." De ontspoorde kabeltram had zeker zeventien doden en meer dan twintig gewonden als gevolg. Portugal is in rouw, zei de burgemeester van de stad.

Video niet beschikbaar

Aan het grote Restauradores-plein heeft men zicht op het smalle straatje waar het dodelijke ongeval plaatsvond. De onderste tram is nog geheel intact, de tram een paar meter daarboven is bijna onherkenbaar als voertuig. Aan de voet van de straat is een bloemenzee ontstaan, ziet De Bruijne. Ook steken mensen kaarsjes aan voor de slachtoffers.

Veel onbekend

De tram is een populaire toeristenattractie. Over de identiteit van de verongelukte passagiers is nog weinig bekend, dus of er toeristen bij betrokken zijn is nog onduidelijk. Zo'n veertig mensen zouden in de wagon hebben gezeten toen het voertuig crashte. Zeker is dat de machinist van de tram het ongeluk niet heeft overleefd. Onder de gewonden zijn in ieder geval vier Portugezen, twee Spanjaarden, een Canadees en een Italiaan. Of er er onder hen Nederlanders waren, kan het ministerie van Buitenlandse Zaken nog niet zeggen.

Het is nog niet duidelijk hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. De beroemde Glória-tram rijdt al ruim 140 jaar exact dezelfde route. De rit van zo'n 275 meter duurt drie minuten en gaat in die tijd 44 meter omhoog. De wagon die crashte, was nabij het hoogste punt toen het voertuig plots van de helling naar beneden denderde. De wagon ontspoorde in de enige bocht op de route en botste vol op een gebouw.

Controles

Het OM leidt het onderzoek naar de oorzaak. Er wordt gedacht dat het aan de ondergrondse kabel lag dat de bovenste wagon naar beneden stortte. De kabeltram werkt met een contragewichtprincipe. De lijn bestaat uit twee wagons die elektrisch worden aangedreven, waarbij de een omhoog gaat en de ander gelijktijdig omlaag. Het voertuig dat omlaag gaat, 'trekt' via een kabel de ander omhoog. De trams zijn onderdeel van het openbare vervoer in Lissabon.

Vervoerder Carris besteedt het onderhoud uit aan externe bedrijven en in april lanceerde het bedrijf een nieuwe aanbestedingsprocedure hiervoor. Die procedure verliep allesbehalve soepel, schrijven Portugese media. Bedrijven vroegen meer geld dan Carris bood. De aanbesteding zou zelfs weer zijn ingetrokken. Volgens de krant Correio da Manhã, gevestigd in Lissabon, zou de afgelopen dagen onder meer de trekkabel niet meer dagelijks zijn geïnspecteerd en onderhouden hierdoor. Carris zegt dat de onderhoudsprotocollen wel degelijk zijn nageleefd, net als de dagelijkse inspecties.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie