Buitenland
VPRO

Deze Japanse popsterren mochten geen relatie hebben. 'Je bent bezit van de fan'

foto: Facebook
  1. Nieuwschevron right
  2. Deze Japanse popsterren mochten geen relatie hebben. 'Je bent bezit van de fan'

In Japan is hits scoren een kwestie van nationale glorie. Het Japanse popmuziekgenre J-pop is klaar om de wereld te veroveren. Artiesten leven daarbij in een gouden kooi. "Zij geven hun eigen geluk op voor hun fans", zegt NPO 3FM-presentator Mai Verbij in de Bureau Buitenland-zomerserie Verre Geluiden.

Bureau Buitenland - Verre Geluiden #8: Mai Verbij

Onder streng regime opgeleid tot ster

Mai, dochter van een Japanse moeder en Nederlandse vader, spreekt uit ervaring. Zo'n tien jaar geleden ging ze zelf in Tokio wonen om carrière te maken in de J-popwereld. Onder streng regime werd ze opgeleid tot een ster. En dus kent ze die industrie, die geldt als belangrijk exportproduct van Japan, van binnenuit. Ze werd geïnspireerd door verschillende Japanse artiesten zoals Kyu Sakamoto, die in de jaren zestig bekend werd met het lied Sukiyaki.

Sukiyaki song

"In Japan heet het nummer Ue o Muite Arukō, kijk omhoog en loop recht vooruit", zegt Mai. Een nummer dat ze zelf vaak zingt met haar familie in de karaokebar. De titel zou zijn veranderd, omdat een Britse platenmaatschappij het nummer in het buitenland wilde verkopen en zocht naar een herkenbare titel. "Ze dachten: sukiyaki is een bekend gerecht, dus dan noemen we het de Sukiyaki song."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

En dat terwijl dat gerecht niks met de inhoud van het nummer te maken heeft. Het lied is namelijk gemaakt in het licht van de Anpo-protesten tegen de Amerikaanse militaire aanwezigheid in Japan. Protesten die de regering destijds heeft genegeerd. "Het gaat over de naoorlogse tijd, als een soort falend protestlied. Je kijkt terug naar de dingen die zijn mislukt. Maar je kijkt ook vooruit naar de toekomst die mooi kan zijn."

Het nummer groeide uit tot een van 's werelds best verkochte singles aller tijden, en belandde zelfs op de Billboard Hot 100 van de Verenigde Staten. Sindsdien probeert Japan zichzelf internationaal op de kaart te zetten door middel van muziek.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Filmische teksten

Dat doet Japan nog steeds door middel van de J-popmuziek, waarin zangeres Hikaru Utada een belangrijke rol heeft gespeeld, voornamelijk voor Japanse vrouwen. Haar filmische teksten met symboliek en emotie over het liefdesleven zijn typisch voor Japanse muziek. Hoewel de sound Westers klinkt, gaat het in Japan vooral om de inhoud en diepgang van de nummers. "Zij was een voorbeeld voor mij", zegt de 3FM-presentator. "Omdat ze in Amerika is geboren en Japans is. Hoopvol om te weten dat je (…) alsnog kan aarden in een land als Japan."

Maar eenmaal in Japan merkte Mai dat ze een eenzijdig beeld had gekregen van het land. Een beeld vol glitter en glamour. "En niet van het donkere randje: de enorme prestatiedruk." Tijdens haar lessen in zang, dans en acteren kreeg ze alleen maar negativiteit te horen, waardoor ze ongelukkig werd. Ze besloot te stoppen met de traineeship, ook al werd dat door sommigen gezien als falen "waar Japanners moeilijk mee kunnen omgaan."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Alsnog getrouwd

Mai verloor zichzelf in de Japanse muziekindustrie. Iets wat ze ook terugzag bij de mannen van de J-popband Arashi, die na meer dan twintig jaar uit elkaar zijn gegaan om een eigen leven te kunnen leiden. “Geen van de vijf bandleden was getrouwd. Dat was de regel: geen relatie. Als je die wel zou hebben, dan kwets je eigenlijk de fan en dat is een schande." Maar nu ze uit elkaar zijn, zijn de meeste Arashi-bandleden alsnog getrouwd.

Mai mocht tijdens haar opleiding wel een vriendje hebben. "Dat kon namelijk ook inspiratie opleveren voor goede muziekteksten", zegt ze. Maar foto's waarop duidelijk te zien was dat ze een relatie had mochten niet naar buiten. "In Japan ben je bezit van de fan. Je zet dus je eigen geluk opzij voor de fan, voor wie je je volledig moet aanpassen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Bureau Buitenland: Verre Geluiden

Van Japanse popmuziek tot Wit-Russische volksmuziek en van Braziliaanse countrymuziek tot psychedelische muziek uit Turkije. In de jaarlijkse zomerserie maakt Bureau Buitenland deze keer een muzikale reis om de wereld.

Vanaf maandag 18 juli, elke werkdag, tussen 13.30 en 14.00 uur, VPRO, NPO Radio 1. Zie voor meer: vpro.nl/verregeluiden

Alle afgespeelde muziek is nu ook via Spotify terug te luisteren: https://open.spotify.com/playl...

Ster advertentie
Ster advertentie