Binnenland
MAX

Plannen voor kabelbaan over het IJ in Amsterdam: 'Kabelbaan is voor veel steden goede oplossing'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Plannen voor kabelbaan over het IJ in Amsterdam: 'Kabelbaan is voor veel steden goede oplossing'

Parijzenaars kunnen sinds deze week met de kabelbaan naar hun werk. Ze zien het als een handig en goedkoop middel tegen de verkeersdruk. De kabelbaan als OV-middel, waarom gebruiken we dat in Nederland eigenlijk niet op de drukste plekken van het land? Ton Vergeldt is bij ingenieursbureau Arcadis dé expert op het gebied van kabelbanen en hij geeft in Villa VdB het antwoord.

Video niet beschikbaar

De derde dimensie gebruiken

Vergeldt is enthousiast over het vervoersmiddel. "Je gebruik de derde dimensie en heb geen last van files", zegt Vergeldt. "Je vliegt overal overheen, dus dat is een prima oplossing."

Hoogtevrees blijkt geen spelbreker, ziet Vergeldt. "Je zit ongeveer twintig tot dertig meter boven de grond", zegt hij. "Mijn schoonmoeder heeft hoogtevrees en die heeft ook in een kabelbaan gezeten. In de kabelbaan is dat helemaal niet aan de orde." Zeker in steden gaat het volgens hem om gesloten gondels. "Je zit veilig binnen."

Parijs is niet de enige stad met een kabelbaan. "Je hebt voorbeelden in Toulouse, Londen, Koblenz. En in Zuid-Amerika hele netwerken, in steden als La Paz en Medellín. Het systeem werkt heel goed, zeker in dichtbevolkte gebieden of waar weinig ruimte is." Ook in vlakke landen ziet hij kansen. "Het is een prima oplossing om over waterwegen, snelwegen en spoorlijnen heen te gaan, als een brug geen optie is."

Amsterdam dichtbij kabelbaan

In Nederland ligt Amsterdam het verst op koers voor een kabelbaan in de stad dankzij een privaat initiatief. "We zijn al een hele tijd bezig met een kabelbaan over het IJ, de IJbaan", vertelt hij. "Van Amsterdam-Noord naar het Westelijk Havengebied. We zitten in een vergevorderd stadium, nu gaat het om de financiering." Het uitzicht krijgt er volgens hem vanzelf bij. "Op het hoogste punt zit je tachtig meter hoog, bij de zendmast. Dat is een OV-verbinding tussen noord en zuid." En vooral: snel. "Je bent in vijf en een halve minuut aan de overkant. Met het pontje of de auto ben je twintig minuten tot een half uur kwijt."

Zeeland

Ook elders wordt gekeken. "Ik heb van de week nog met de gedeputeerde van Zeeland gesproken", zegt Vergeldt. "Over een verbinding over de Westerschelde, tussen Breskens en Terneuzen." En Almere bewees al dat het kan. "Die kabelbaan van de Floriade is in twee jaar gerealiseerd. Daarna is hij verplaatst naar Mannheim. De gondels zijn naar Mexico gegaan, andere delen naar skigebieden. Hij is gewoon hergebruikt."

Waarom zien we weinig kabelbanen?

Waarom zien we ze dan nog zo weinig? "Onbekendheid", zegt hij. "En privacy wordt vaak genoemd, maar dat is allemaal oplosbaar." Veiligheid noemt hij geen discussiepunt. "Het is bewezen technologie, al honderd jaar in gebruik. Het veiligste vervoermiddel dat er is, veiliger dan vliegtuigen." Kun je stilvallen door een storing? "De systemen zijn 'redundant' uitgevoerd, zoals dat zo mooi heet - je komt altijd terug bij een station."

De capaciteit is volgens hem groter dan veel mensen denken. "Elke twintig tot dertig seconden komt er een gondel. Tien tot tweeëndertig mensen erin. Dat is continu vervoer. Je kunt tussen de 1.500 en 6.000 mensen per uur per richting vervoeren." En ja, je ziet hem bovengronds. "Maar kijk naar de Erasmusbrug", zegt Vergeldt. "Ook hoog, en mooi vormgegeven. Dat kan met kabelbaanmasten net zo goed."

Randstad

Het zou voor de Randstad echt een uitkomst zijn, vindt Vergeldt. "Voor ons is het een no-brainer. Je omzeilt congestie, je hebt een nieuwe beleving van de stad." De nieuwe kabelbaan in Parijs helpt daarbij. "Je merkt dat mensen nu serieuzer gaan kijken en denken: dit is echt een goede oplossing." Voor Amsterdam is het nog even wachten. "Richting 2027 ligt er een besluit. Daarna kun je het in vier jaar realiseren. En als er één schaap over de dam is, volgen er meer."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Advertentie via ster.nl
Advertentie via ster.nl