Naar homepage
Binnenland

Klachten over 123superdeals.nl: 'Na twee maanden nog steeds niets ontvangen'
AVROTROS

foto: 123rf.comfoto: 123rf.com
  1. Nieuwschevron right
  2. Klachten over 123superdeals.nl: 'Na twee maanden nog steeds niets ontvangen'

Op internet wemelt het van de klachten over webshops die producten niet of pas na maanden leveren. Het CBS meldt dat in 2019 ongeveer 11,8 miljoen Nederlanders een online aankoop hebben gedaan. Van dit aantal heeft de helft klachten. Zo ook over de webwinkel 123superdeals.nl.

Henk Michorius uit Diepenheim in Twente plaatste twee maanden geleden, op 18 juni, een bestelling bij de webshop die hij binnen twee tot vier weken zou ontvangen. "Ik wilde twee oudere dames vergrotende brillen cadeau geven. Ik wilde ze namelijk aan het hobbyen krijgen, omdat ze door de coronacrisis al heel lang binnen zitten."

Van de verrassing kwam echter niets terecht. Tot op de dag van vandaag heeft hij nog steeds niet ontvangen. Over de terugstorting van het aankoopbedrag heeft hij ook nog niets gehoord. "Het is alleen super voor de eigenaren van de webshop."

Hij stuurde meerdere mails over de status van zijn bestelling. De eerste verstuurde hij al op 9 juli. Op 1 augustus kwam er pas een reactie. "Ik kreeg toen een mail van ene Sandra van de klantenservice. Er werd mij verteld dat ze de producten direct vanuit de leverancier leveren, hierdoor is de levertijd langer. Ook gaven ze aan dat er een langere levertijd is door de gevolgen die het coronavirus heeft op de bevoorrading. Ze kunnen zich hier mooi achter verschuilen. Het is bijna onmogelijk om met dit bedrijf contact te krijgen."

'Misleiding'

Daarnaast is er volgens Michorius en vele andere klanten, die online hun beklag doen, sprake van misleiding. "Op de site wordt namelijk wel aangegeven dat het product op voorraad is. Als een soort van veiling staat er hoelang je het product nog kan bestellen en hoeveel producten er nog beschikbaar zijn."

Online zijn er veel klachten te vinden over 123superdeals. Hij is zich ervan bewust dat hij een online zoekopdracht had moeten doen. "Meestal doe ik dat wel, maar het schoot erbij in."

Ruim twee maanden later

Tot op de dag van vandaag, 24 augustus, heeft hij nog niets ontvangen. Op 14 augustus diende hij een verzoek in voor een terugstorting van het aankoopbedrag. "Ik kan die 22 euro best missen, maar het is vooral een principekwestie. Ze zouden binnen vijf werkdagen inhoudelijk op mijn bericht reageren en met een passende oplossing komen, maar ik heb niets meer van hen vernomen."

We hebben 123superdeals om een reactie gevraagd, maar die bleef uit.

Verdere stappen ondernemen

Saskia Bierling, woordvoerder van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldt desgevraagd dat een verkoper zich dient te houden aan de aangegeven levertijd. "Doorgaans zullen deze wel indicatief zijn en niet bedoeld als uiterste leverdatum. De consument zou de ondernemer dus vaak een laatste kans moeten geven om alsnog na te komen. Dit kan een korte termijn zijn, als de oorspronkelijke termijn ook kort was."

Bierling legt uit dat de wet bepaalt dat de uiterste leverdatum na dertig dagen ligt, tenzij een langere termijn overeen is gekomen. "Als er geen langere termijn overeengekomen is, dan kan de consument na dertig dagen de overeenkomst gelijk ontbinden zonder een nadere termijn te geven. Ook kan de consument een beroep doen op de wettelijke bedenktermijn. Dit kan ook voordat het product is geleverd."

Rechten bij langere levertijd

"In zijn algemeenheid kun je na het verstrijken van de termijn de overeenkomst ontbinden en heb je recht op terugbetaling", zegt de ACM woordvoerder. "Daarnaast biedt de wet de mogelijkheid om op grond van niet-nakoming een schadevergoeding te eisen, als er aantoonbare schade is."

Ook is het verboden om schaarste te suggereren. "Een ondernemer moet een juiste weergave geven van de voorraad."

Advies

De ACM adviseert tenslotte dat je als consument de webwinkel dient te checken voordat je iets bestelt, om na te gaan hoe betrouwbaar deze is. Je kunt hiervoor de website van de ACM raadplegen.

"In dit geval was deze webshop als 'Let op!' naar voren gekomen. Er staan immers geen contactgegevens op de site. Ook biedt de website alleen de mogelijkheid om met iDEAL te betalen. Dit betekent dat je je geld kwijt bent als de ondernemer je niet terugbetaalt. Kies liever voor een veilige betaalwijze als je iets koopt bij een webwinkel die je nog niet kent. Betaal dan achteraf of verzekerd. Bij problemen kun je ook melding doen bij ConsuWijzer. Als er niet geleverd wordt, is er sprake van oplichting en kun je aangifte doen bij de politie.”

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie