Unieke ondernemer Martijn Verspeek bestormt met boek 'Goeiegast' bestellerlijst
- Nieuws
- Unieke ondernemer Martijn Verspeek bestormt met boek 'Goeiegast' bestellerlijst
Al weken staat een boek met de opmerkelijke titel Goeiegast bovenaan de bestsellerslijst van Managementboek. Het bevat lessen in ondernemen van Martijn Verspeek, van het Brabantse installatiebedrijf Verspeek. Waarom slaat het zo aan? "Wij doen gewoon normaal en dat dat opvalt, is blijkbaar bijzonder."
Video niet beschikbaar
Verspeek is een unieke ondernemer, die dingen heel anders doet dan collega’s. Zo boekte hij een rondleiding bij PSV om de kleedkamer te bekijken, die hij vervolgens nabouwde bij zijn bedrijf. 'Champions League-niveau', zo noemt hij het in het boek: iedereen heeft een eigen stoel met een foto, een eigen locker, kleding met naam erop die bij het bedrijf wordt gewassen.
"Ik vind het heel normaal dat je een beetje liefde hebt voor je werknemers. Het hele land zit te zeuren en te zeiken dat we niet aan mensen kunnen komen, maar dan kom ik bij bedrijven en dan heeft de directeur een parkeerplaats vlakbij de voordeur terwijl het plebs nat mag worden als het regent", vertelt Verspeek in een karakteristieke Brabantse tongval. "Dan kom je binnen en dan heeft de directeur een dik kantoor met kingsize tafel met zeven stoelen die hij niet nodig heeft. En bij de medewerkers is het gewoon klote. Dat vind ik zó bijzonder…" aldus de ondernemer.
Hij snapt het wel dat de jeugd niet meer fulltime wil werken en bedrijven smeken om mensen. "Kijk gewoon eens realistisch naar je eigen bedrijf! Ik vind het heel normaal om toffe dingen te doen. Ik hou van blije mensen om me heen, dat is mijn motivatie."
Geen klanten, maar fans
Mensen die iets willen laten installeren door Verspeek, moeten ook aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo is klant-zijn niet genoeg, je moet fan zijn. "Wij komen bij mensen en dan hebben mensen de deur versierd en slingers opgehangen. Ik kreeg serieus een mailtje van een man waar we volgende week een airco gaan plaatsen met de vraag: vergeten ze het reclamebordje niet? Hij is dus niet bezig met zijn airco of de factuur, maar met dat hij zijn hele buurt kan laten zien dat wij bij hem gewerkt hebben…"
En voor de duidelijkheid: dit is echt geen grap. Verspeek verwijst regelmatig mensen door naar andere installatiebedrijven, simpelweg omdat ze geen Verspeek-fans zijn.
Goeiegast
De titel van het boek slaat overigens op hoe Verspeek zijn medewerkers noemt: goeiegasten. Zijn vrouwelijke medewerkers noemt hij goeievrouwkes. Hij vertelt ze als hij ze aanneemt niet hoeveel te gaan verdienen, maar toch is er een wachtlijst van mensen die ook een goeiegast of goeievrouwk willen worden. Zelf vindt de ondernemer het helemaal niet gek wat hij doet: "Ik vind dat we in dit land niet meer normaal doen en wij doen wel normaal."
Gerelateerd




