Binnenland
NTRPowNed

Schrijnende gevallen in de binnenvaartsector

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Schrijnende gevallen in de binnenvaartsector

Keurmeesters in de binnenvaartsector hebben te maken met een stuwmeer van inspecties. Als schepen niet op tijd gekeurd worden, mag er niet gevaren worden. "Mensen worden er wel een beetje radeloos van", zegt binnenvaartinspecteur Robin Hoekstra in 5 Dagen.

5 Dagen...

Eens in de paar jaar moeten binnenvaartschepen gekeurd worden. "Zoals een auto naar de garage gaat voor een apk-keuring, zo gaan wij naar een schip toe", zegt Hoekstra. Schepen worden in het water geïnspecteerd. "Dan kijken we meer naar de inrichting en uitrusting." De romp van het schip wordt op een ander moment gekeurd als de schepen droog in de werf staan.

Schrijnende gevallen

Een van de drie instanties die is aangewezen om certificerende keuringen aan binnenvaartschepen uit te voeren is tijdelijk geschorst. "Dat heeft te maken met dat zij niet aan de voorwaarden voldeden om dit werk te mogen doen", vertelt Hoekstra. Dat zorgt voor enorme drukte bij de twee overgebleven instanties.

"Wij zijn erop ingericht een bepaald aantal schepen te keuren. Het is lastig om dat er nu ineens eventjes allemaal bij te doen." Dat tekort leidt tot schrijnende gevallen in de sector, ziet Hoekstra.

Radeloos

Wanneer een schip geen certificaat heeft, mag er niet gevaren worden. "Mensen worden er wel een beetje radeloos van", zegt Hoekstra.

Zo ook Roeland van Basten Batenburg, schipper van de Veronica. De dag voor de einddatum van zijn certificaat kreeg hij te horen dat hij geen nieuw certificaat zou krijgen. Ook een tijdelijk certificaat was niet mogelijk. "Toen hadden we een probleem. Ik zat midden in Frankrijk, omdat er in het verleden wel altijd tijdelijke certificaten werden uitgegeven. Je kan moeilijk je bedrijf stilleggen. We hadden net geladen."

Kosten

Van Basten Batenburg maakte zijn reis af. "Maar ik denk dat het voor ons niet goedkomt. Ik ben heel benieuwd waar het naartoe gaat. Er moet toch geld verdiend worden."

De kosten van het stil liggen van een schip kunnen dan ook hoog oplopen. "Met ons soort schip moeten we 250 tot 300 euro omzet varen. Iedere dag dat ik stil lig verdien ik dat dus niet. Als je een maand stil ligt gaat het erg hard."

Prominente plek

Volgens binnenvaartinspecteur Hoekstra zijn er toch positieve ontwikkelingen binnen de sector te zien. "Je ziet dat die gevallen wel geholpen worden", zegt hij. "Ik hoop wel dat binnenvaart een prominente plek op de politieke agenda krijgt."

5 Dagen

5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.

Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.

Ster advertentie
Ster advertentie