Binnenland
BNNVARA

Nieuwe banen door klimaatakkoord, ondanks de CO2-heffing

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nieuwe banen door klimaatakkoord, ondanks de CO2-heffing

Terwijl de milieubeweging en de oppositie in de Tweede Kamer al hun messen aan het slijpen waren, kwam het kabinet met een konijn uit de hoge hoed. De CO2-heffing voor bedrijven moet ervoor zorgen dat Nederland zijn klimaatdoelen gaat halen. Er komen zelfs banen bij. In Vroege Vogels een analyse met milieu-expert Jan Paul van Soest, van adviesbureau Gemeynt, en duurzaam ondernemer Ruud Koornstra.

Video niet beschikbaar

Het invoeren van een landelijke CO2-heffing was lang onbespreekbaar maar werd ineens bon ton. De klimaatdoelen - 49% reductie in 2030 en in 2050 reductie naar bijna 0% - lijken zelfs opeens haalbaar. "Maar de vormgeving van de heffing moet nog gaan blijken", zegt Van Soest: "Wat de sectoren gaan doen is kijken of er toch nog iets meer in de pijplijn zit dan dat ze er tot nu toe hebben uit geperst."

Per ton betalen

Eerst was er een bonus-malus regeling bedacht voor de industrie: als je het goed doet word je beloond, als je het slecht doet krijg je een boete. Nu wordt het een CO2-heffing ingevoerd wat betekent dat bedrijven per ton een bedrag gaan betalen. Koornstra: "Hoeveel is nou juist het leuke, dat ligt eraan hoe je dat gaat invullen."

In de Europese regelgeving betalen bedrijven al €22,20 per ton CO2 die zij uitstoten. Nu komt daar een Nederlandse heffing bij. Bedrijven willen die heffing natuurlijk niet en zullen nu moeten proberen om de CO2 uitstoot te verminderen. Dan lijkt deze wending van Rutte meer een stok achter de deur voor de industrie om te verduurzamen. Koornstra: "Maar die stok hoeven we niet te gebruiken als we als industrieën de nieuwe technieken omarmen."

72.000 nieuwe banen

Het klimaatakkoord kan zorgen voor wel 72.000 nieuwe banen in Nederland in 2030. Volgens onderzoek van Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) komen er voor elke verloren baan in de fossiele sector zeven klimaatbanen terug. In totaal komen er 42.000 tot 78.000 voltijdsbanen bij aan nieuwe werkgelegenheid door het klimaatakkoord. Daar staat een verlies van 6000 tot 11.000 voltijdsbanen in de fossiele sector tegenover.

De meeste klimaatbanen zitten in projectontwikkeling, bijvoorbeeld van duurzame energie en energie-infrastructuur, in de bouw en installatie, zoals voor een aardgasvrije gebouwde omgeving, aanvullende diensten rond de energietransitie en ook mobiliteit.

Wie de lasten, wie de baten?

Een belangrijk punt is als er heffingen komen voor de industrie, waar dat geld heen gaat. Gaat het naar de burger die zijn of haar huis moet isoleren? Of, gaat het naar de industrie, krijgen zij geld voor verduurzaming? Van Soest: "Wie draagt welke lasten en wij krijgt welke baten? Er wordt vrij hard op gehamerd dat de burger niet te veel betalen en de industrie meer. Maar de industrie werkt ook weer voor de burger."

Quote

We moeten dit met elkaar doen

Ruud Koornstra

De techniek ligt klaar maar hoe krijg je de industrie nou zover om die technieken te gebruiken? Koornstra: "Ik denk dat er niet één iets is. De media moet erover schrijven, de politiek moet ernaar vragen, de financiering moet ervoor zijn, we moeten dit met elkaar doen."

De klimaatommezwaai van Rutte

Vroege Vogels: iedere zondagochtend van 07.00 tot 10.00 uur.

Vroege Vogels is hét programma over natuur en milieu. Op zondagochtend te beluisteren op NPO Radio 1 en vrijdagavond te zien op NPO 2. Like Vroege Vogels op Facebook of volg het programma op Twitter of Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie