Het laadpunt-doolhof: waarom landelijke regels broodnodig zijn
- Nieuws
- Het laadpunt-doolhof: waarom landelijke regels broodnodig zijn
Steeds meer Nederlanders rijden elektrisch, maar lang niet iedereen heeft een eigen oprit met laadpunt. Wat als je je auto voor de deur wilt opladen, maar tussen je huis en de parkeerplek een stoep of weg ligt? "Je mag niet zomaar een kabel over de stoep leggen", vertelt oplaaddeskundige Robert van Gent van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Video niet beschikbaar
Van mat tot kabelgoot
Een mogelijke oplossing is het Verlengd Privaat Aansluitpunt (VPA). Daarbij wordt de laadpaal aangesloten op de eigen meterkast, maar laadt de auto op die aan de openbare weg staat. "De simpelste manier is een kabel over de stoep met een mat eroverheen", legt Van Gent uit.
Er bestaan echter ook creatievere opties, zoals een laadarm die de kabel door de lucht naar de auto voert, kabelgoottegels met een rubberen of metalen afdekking in de stoep, of extra platte kabels van slechts vijf millimeter dik, zodat niemand erover struikelt. Maar niet elke gemeente staat dit toe. Haarlem experimenteert met laadarmen, terwijl op andere plekken juist de kabelgoottegels populair zijn.
Geen eenduidig beleid
Een groot probleem is het gebrek aan landelijke regels. "De ene gemeente staat het toe, de andere niet. We willen één landelijk beleid, net zoals in het Verenigd Koninkrijk", zegt Van Gent. In Nederland hebben slechts drie op de tien autobezitters een eigen oprit, waardoor publieke en semi-publieke laadpunten heel belangrijk zijn.
Prijsverschillen tussen gemeenten
De kosten voor het aanleggen van bijvoorbeeld een kabelgoot verschillen sterk. Zo stelde Zoetermeer voor dat bewoners €1400 zouden moeten betalen aan ambtenaarskosten - en dan komen de aanlegprijs door een aannemer daar nog bij. En dat terwijl in veel andere gemeenten de prijs varieert van €50 tot €150 per tegel. "€1400 is zo hoog dat het eerder een ontmoedigingsprijs lijkt", vindt Van Gent.
Parkeerfrustratie
Nederland telt inmiddels zo’n 120.000 publieke laadpunten, 80.000 semi-publieke laadpunten en duizenden snelladers. Toch kan het in drukke wijken leiden tot scheve gezichten: laadplekken die urenlang leeg staan, terwijl andere bewoners rondjes rijden op zoek naar parkeerplek. Gemeenten die het goed aanpakken, monitoren het gebruik en plaatsen alleen extra palen als de bezetting structureel hoog is.
Volgens het Europees beleid moeten vanaf 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Nederland mikt daar zelfs al op 2030 voor nieuwe verkopen. Ook bedrijven krijgen de verplichting hun wagenpark te elektrificeren. Van Gent: "Mensen met zonnepanelen willen hun eigen stroom benutten. Een VPA kan daarbij helpen, zeker nu de salderingsregeling verdwijnt."
Advies aan Den Haag
Wat zou de VER aan de nieuwe minister adviseren? "Maak VPA’s mogelijk waar het kan, maar zorg voor duidelijke landelijke richtlijnen. Gemeenten hoeven dan niet telkens opnieuw het wiel uit te vinden."
Villa VdB
Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.