Binnenland

Natuurbeschermingsinitiatief 'EarthToday' kan oprichters miljarden opleveren
Omroep MAX

foto: Freepikfoto: Freepik
  1. Nieuwschevron right
  2. Natuurbeschermingsinitiatief 'EarthToday' kan oprichters miljarden opleveren

'EarthToday', een organisatie die zichzelf een ‘for-purpose venture’ noemt en waarvan tv-presentator Winston Gerschtanowitz een van de gezichten is, zou volgens een onderzoek van Quote gericht zijn op het verdienen van geld.

Het idee

Het klinkt als een schitterend en nobel verhaal. Toch zit het volgens hoofdredacteur van Quote Paul van Riessen anders in elkaar: 'In eerste instantie is het een schitterend model, waanzinnig uitgedacht. Je betaalt dus € 1,20 voor m2, 1 euro gaat naar natuurbeschermers, 5 cent naar belastingdienst en 15 cent naar 'EarthToday'.

Probleem

'Het probleem is dat er niet eerlijk wordt gecommuniceerd. Het verhaal dat ze de wereld in slingeren is louter positief, terwijl via de achterdeur blijkt dat er een hele financiële constructie is bedacht. Ze noemen zichzelf een ‘for-purpose venture’ wat een niet eerder vertoonde rechtsvorm is. Het zit tussen een stichting en een bedrijf in. Met deze constructie zijn advocaten op de Zuidas heel erg druk geweest.'

Als alles volgens plan verloopt, kunnen Winston en zijn vijf compagnons volgens Quote over een jaar of zeven zo’n €3,6 miljard verdelen.

Jan Terlouw

Om zoveel mogelijk vierkante meters te ‘beschermen’ werd Jan Terlouw gevraagd een spot in te spreken. Volgens Quote kwam dit verhaal voor hem als een verrassing: 'Dat is weggehouden van me, de mogelijkheid dat er mensen geld mee gaan verdienen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dat vind ik zorgelijk. Zo gauw als dat het geval is, dan trek ik mijn handen ervan terug.’

Wederhoor

Villa VdB heeft EarthToday ook om een reactie gevraagd. Zij kwamen met het volgende statement:

'Het blad Quote heeft onlangs een artikel gepubliceerd over EarthToday. Hierin wordt de suggestie gewekt dat EarthToday is opgericht met als voornaamste doel geld verdienen aan de bescherming van de aarde. Dat is niet onze motivatie en dat is het ook nooit geweest.

EarthToday is opgericht om natuurbescherming te versnellen en om het bewustzijn over de toestand van de aarde te vergroten, op wereldwijde schaal. Om dit mogelijk te maken is EarthToday opgezet als een ‘for-purpose company’. Een nieuw business model en organisatiestructuur die het doel van een stichting combineert met de groei mechanismen van een bedrijf. Het is community-owned en staat volledig in dienst van het doel. Zo zet EarthToday nu al 83% van alle inkomsten door naar natuurbescherming, en zo zal ook 2/3 van alle toekomstige investeringsopbrengsten daarvoor worden aangewend. Dit is juist wat ons model uniek en interessant maakt voor onze investeerders: een investering mét maatschappelijke betekenis en impact, vanaf dag een. Het model voor de toekomst wat ons betreft.

Quote legt in het artikel sterk de nadruk op de mogelijke financiële opbrengsten voor funders, alsof deze binnen handbereik liggen. Deze liggen echter nog ver in de toekomst en zullen alleen worden gerealiseerd als er ongekende resultaten zijn behaald door EarthToday en we met elkaar biljoenen m2 hebben beschermd. Tot die tijd dragen de funders al het risico.

Wij zien in EarthToday en het for-purpose model een oplossing voor het versnellen en opschalen van natuurbescherming. Innovatie is hard nodig omdat het huidige donatie-model, ondanks al het goede werk in de afgelopen honderd jaar, niet verder is gekomen dan 10% van de planeet onder bescherming te brengen. Terwijl wetenschappers en politici inmiddels nadrukkelijk aangeven dat dit over een paar decennia 50% moet zijn. Dit is waar wij met EarthToday aan bijdragen.

Wij zijn altijd transparant geweest over hoe ons model in elkaar zit en hebben volledige medewerking gegeven aan Quote. Helaas heeft de redactie ervoor gekozen om ons verhaal op een eenzijdige en sensationele manier op te schrijven, wat geen recht doet aan ons initiatief en ook niet aan hoe het artikel tot stand is gekomen.'

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie