Naar cookieinstellingen
chevron down

NOS Langs de Lijn

NOS

14:00 - 19:00

Binnenland
AVROTROS

We nemen massaal gas terug: 100 km/ uur wordt goed nageleefd op de weg

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. We nemen massaal gas terug: 100 km/ uur wordt goed nageleefd op de weg

Overschaduwd door de corona-uitbraak is Ruttes 'rotmaatregel' bijna terloops doorgevoerd: de verlaging van de maximumsnelheid van 130 naar 100 op de snelweg. Weggebruikers blijken zich hier behoorlijk goed aan te houden, blijkt uit onderzoek.

Op verzoek van EenVandaag en het AD verzamelde verkeersapp Flitsmeister gegevens over het weggedrag op vijf grote snelwegen vlak vóór invoering van de nieuwe maximumsnelheid (16 maart) en de weken erna. Wat blijkt: op trajecten waar voorheen 120 of 130 mocht worden gereden, is de snelheid flink gedaald tot net iets boven de 100. Vooral in de uren buiten de spits wordt het gaspedaal minder diep ingedrukt.

Er wordt langzamer gereden

Neem de A28 tussen Groningen en Assen. Daar was de gemiddelde snelheid in de week vóór invoering 118 kilometer per uur. In de weken erna zakte het gemiddelde tempo naar 105 kilometer per uur. Nog een voorbeeld: op de A2 tussen Eindhoven en Vught daalde de snelheid van 118 naar 106 kilometer per uur.

Ook op veel andere trajecten waar voorheen 130 de norm was, temperen weggebruikers hun snelheid. Op veel wegen schommelt de gemiddelde snelheid tussen de 100 en 110 kilometer per uur. De meeste hardrijders zijn op de A4 tussen Heijningen en Dinteloord te vinden. Daar werd na de invoering van 100 kilometer per uur een gemiddelde snelheid van 112 kilometer per uur gemeten.

Rustiger op de weg

Wat de gegevens ook duidelijk maken: op veel 130-trajecten werd die snelheid helemaal niet gehaald. In de week voorafgaand aan de invoering van de nieuwe limiet - de laatste kans om het gas nog eens goed in te trappen - haalden weggebruikers gemiddeld amper de 120 kilometer per uur.

Wat daarbij mede een rol speelt, is dat het in die week een stuk drukker was op de weg. Er kon dus simpelweg minder hard gereden worden. Uit gegevens van Flitsmeister blijkt dat de verkeersdrukte in de week na het afkondigen van de intelligente lockdown op 12 maart door premier Rutte 34 procent lager lag dan de week ervoor. Vanaf begin april nam de verkeersdrukte weer wat toe, maar nog altijd is het rustiger op de weg dan voor de coronacrisis.

Minder uitstoot van stikstof

Een traject waar weinig verschil te zien is tussen de situatie voor en na invoering van de 100-limiet, is de A28 tussen Amersfoort en Hattemerbroek, langs de Veluwe. In noordelijke richting daalde de gemiddelde snelheid 'slechts' met 3 kilometer per uur, van 107 naar 104. De andere kant op nam de snelheid zelfs licht toe: van 103 naar 104 kilometer per uur.

En dat terwijl de snelheidsverlaging - een 'rotmaatregel' volgens premier Rutte - juist tot minder uitstoot van het schadelijke stikstof in de natuur moest leiden. Daardoor zou er ruimte moeten komen voor woningbouw. Op papier voor 75 duizend woningen in heel Nederland dit jaar. Volgens het ministerie van Landbouw en Natuur is er bij het berekenen van de 'stikstofwinst' van de snelheidsverlaging al rekening gehouden met werkelijk gereden snelheden. Er wordt niet meer gecontroleerd of de uiteindelijke praktijk nog afwijkt van die berekeningen.

Veel rijbewijzen afgenomen

De politie zegt over het algemeen tevreden te zijn over de naleving van de snelheidsverlaging. Maar er zijn uitzonderingen, zoals te zien is aan het aantal ingevorderde rijbewijzen. Dat nam in de eerste weken van april hard toe. Tussen 6 en 27 april raakten ruim duizend bestuurders hun rijbewijs kwijt vanwege te hard rijden, dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.

Hoewel de cijfers betrekking hebben op snelheidsovertreders op alle wegen, vermoedt de politie dat de lege snelwegen daarbij meespelen. Ook zijn bestuurders bij de nieuwe limiet hun rijbewijs sneller kwijt. Werd op een 130-weg pas bij meer dan 180 kilometer per uur je rijbewijs ingevorderd, nu gebeurt dat al vanaf 150 kilometer per uur.

Angst voor bekeuringen

EenVandaag vroeg weggebruikers voor de invoering van de nieuwe snelheidslimiet of ze zich er aan gingen houden. Een groot deel was dat niet van plan. Vooral dagelijkse weggebruikers zeiden de nieuwe maximumsnelheid aan de laars te zullen lappen. Een van hen uit dat onderzoek: "Als ik een lege linkerbaan zie, blijft het aantrekkelijk om daar gas op te geven als ik haast heb."

Maar uit nieuw onderzoek van EenVandaag onder die groep autobestuurders komt een groot deel daarop terug. Een groot deel (55 procent) van de weggebruikers die begin maart niet van plan waren 100 te rijden, doet dat nu toch meestal wel. Deels omdat de haast in de coronacrisis is vervlogen, maar vooral uit angst voor bekeuringen. Een ondervraagde: "Alleen maar omdat ik geen zin heb in een boete. Voor de rest vind ik de reden waarom we naar 100 zijn gegaan complete kolder." De andere 45 procent neemt volgens plan geen gas terug en blijft meestal of altijd harder dan 100 te rijden.

Kuddegedrag

Hoewel er op asfalt meer ruimte ligt om door te rijden, gebeurt dat over het algemeen dus nauwelijks. En dat terwijl in een onderzoek van het EenVandaag Opiniepanel begin maart bijna de helft van de dagelijkse snelwegbestuurders nog stellig aangaf zich niet aan de nieuwe limiet te gaan houden.

Ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen verwachtte vooraf weinig effect van de maatregel. "De auto kan veel harder dan 100, de wegen zijn gemaakt voor hoge snelheden en we zijn gewend om hard te rijden. Als niet zwaar gehandhaafd wordt, verwacht ik niet zoveel effect", zei Tertoolen begin maart in EenVandaag.

Effect van de coronacrisis kan zo vervliegen

"Dat zei ik met de kennis van toen", reageert de verkeerspsycholoog als hij wordt geconfronteerd met zijn eerdere uitspraken. "Niemand kon toen de coronacrisis voorspellen." Volgens Tertoolen heeft de noodsituatie waarin de wereld en Nederland verkeren direct effect op het gedrag op de weg. "We leven in een tijd met grote bedreigingen. Daar heeft de burger geen vat op. Maar we zijn er wel met zijn allen aan onderworpen. Dan ga je kuddegedrag zien: mensen zoeken steun bij de grote groep. Het collectief belang is belangrijker dan het individuele belang."

Volgens Tertoolen kan dat effect, als de crisis achter de rug is, ook weer zo vervliegen. "We hebben ook geen haast meer, dat zie je op de snelwegen. Dan ga je ook rustiger rijden. Maar straks, als die vijand er niet meer is, gaat iedereen het gas weer dieper intrappen. Daarom blijf ik bij mijn stelling van toen."

Over dit onderzoek

Verkeersapp Flitsmeister verzamelde op verzoek van EenVandaag en het AD de gereden snelheden op vijf grote snelwegen A2, A4, A12, A27 en A28 gedurende vier weken. Op elke maandag, dinsdag en woensdag werd elk kwartier, geanonimiseerd, de gemiddelde snelheid van Flitsmeister-gebruikers vastgelegd. De eerste meting werd gedaan in de week vóór invoering van de nieuwe limiet (9, 10 en 11 maart), gevolgd door drie weken ná invoering. De laatste meting vond plaats op 6, 7 en 8 april.

Ster advertentie
Ster advertentie
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op NPO Radio 1

NPO Radio 1 gebruikt Functionele en Analytische cookies voor websites optimalisatie en metingen. Geef voor andere cookies je voorkeuren op.

Meer uitleg

Waarom cookies?

De Nederlandse Publieke Omroep plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van de Nederlandse Publieke Omroep gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Analytische cookies voor Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van AT Internet hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Cookies gezet doorAT Internet bevatten alleen een uniek nummer en zijn NPO-specifiek, deze worden niet gebruikt om NPO-bezoekers buiten de NPO-sites te volgen. JavaScript zorgt ervoor dat metingen niet gecached kunnen worden zodat we een herhaalde page-view kunnen tellen.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van de Nederlandse Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek NOBO/Vinex. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk en optimaal mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina\’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s, bezoekers zijn niet uniek te identificeren
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Sociale Media cookies

Cookies om de inhoud van onze website te delen via social media

De artikelen en video’s die je op onze website bekijkt, kun je door middel van buttons delen via social media. Voor het functioneren van deze buttons wordt gebruik gemaakt van social media cookies van de social media partijen, zodat deze je herkennen op het moment dat je een artikel of video wilt delen.

Deze cookies maken het dus mogelijk dat

Bij Social Media sites Ingelogde gebruikers, bijvoorbeeld Twitter of Facebook, het mogelijk is sommige inhoud van onze website direct te delen op die sites. Voor de cookies die de social medianetwerken plaatsen en de mogelijke data die zij hiermee verzamelen, verwijzen wij ook naar de verklaringen die deze partijen op hun eigen websites daarover geven; zie de links hieronder. Let op dat deze verklaringen regelmatig kunnen wijzigen. NPO heeft daar geen invloed op.

  • Facebook (https://www.facebook.com/policies/cookies/)
  • Google+ / Youtube (https://policies.google.com/privacy?hl=nl)
  • Twitter (https://twitter.com/en/privacy)
  • Instagram (https://help.instagram.com/1896641480634370?ref=ig)

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil sociale media koppelingen zoals Facebook berichten en YouTube video’s kunnen zien op deze site:

    Hiermee sta je het plaatsen van cookies door sociale medianetwerken toe. Deze netwerken kunnen je volgen en je internetgedrag gebruiken voor andere doeleinden buiten de NPO om.