'Cijfers van het Commissariaat over sluikreclame op YouTube zijn bizar'
- Nieuws
- 'Cijfers van het Commissariaat over sluikreclame op YouTube zijn bizar'
[NOS] Driekwart van de populaire vlogs op YouTube bevat sluikreclame. Dat concludeert het Commissariaat voor de Media dat video's van de twintig populairste YouTubers van Nederland heeft onderzocht. Volgens YouTuber Dylan Haegens klopt er niets van die cijfers.
Uit het onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat in bijna alle onderzochte video's (90 procent) aandacht is voor merken of producten. In 75 procent daarvan is het voor de kijker onduidelijk dat de vlogger ervoor betaald wordt. Sommige vloggers kunnen zelfs leven van hun reclame-inkomsten. Veel vloggers verdienen geld met hun video's en dat gebeurt vaak door producten zoals chips, bh's, flessen frisdrank of een merktrui even in beeld te brengen.
YouTuber Dylan Haegens vindt de cijfers van het Commissariaat van de Media maar onzin: "Ik begrijp niet waar het Commissariaat de cijfers vandaan haalt. Volgens mij is 95 procent van de video's van collega-YouTubers juist niet gesponsord, dus ik vind die cijfers echt bizar."
Dylan Haegens werkt op zijn vlog soms wel samen met externe partijen. Zo werkte hij onlangs samen met een grote supermarktketen aan een spaaractie. "Maar we laten in dat soort gevallen wel duidelijk weten dat het reclame is. Wij maken kosmische sketches op YouTube, dus we kunnen er ook niet zomaar sluikreclame in verwerken. Bij vlogs komen er wat vaker merken in voor, maar bij YouTubers wil dat niet perse zeggen dat daarvoor betaald wordt. Want als je je dagelijkse leven filmt, dan kom je niet om merken heen."
Als je je dagelijkse leven filmt, dan kom je niet om merken heen
Overigens is Haegens er niet op tegen dat er regels komen vanuit het Commissariaat om sluikreclame op YouTube aan banden te leggen. "Er moeten goede regels zijn, want er kijken veel kinderen en jongeren. YouTube moet niet vooral uit sluikreclame bestaan. Maar ik vind dat je dan niet met cijfers moet gaan strooien die nergens op gebaseerd zijn. Voor veel makers op YouTube is het allemaal nog betrekkelijk nieuw. Wij proberen als iets oudere YouTubers - we zijn 24 jaar - wel echt goed te kijken naar wat past bij onze doelgroep. Maar het is echt nog pionieren en dat maakt het ook wel heel erg leuk."
Video niet beschikbaar