Binnenland
MAX

Nieuwe JA-JA-sticker bespaart milieu én gemeenteportefeuille: 'Kan 14 tot 30 miljoen schelen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nieuwe JA-JA-sticker bespaart milieu én gemeenteportefeuille: 'Kan 14 tot 30 miljoen schelen'

NEE-NEE-stickers op brievenbussen ken je misschien wel, die zijn bedoeld om ongeadresseerde reclame tegen te gaan. Maar wie niet zo’n sticker heeft, krijgt jaarlijks een hoop papier dat meestal gelijk in de afvalbak belandt. De gemeente Amsterdam is daarom vijf jaar geleden begonnen met een proef met een 'JA-JA-sticker'. De resultaten van die proef laten potentie zien voor het landelijk uitrollen van deze sticker vertelt onderzoeker aan de VU in Amsterdam Thijs Endendijk in Villa VdB.

Maar wat houdt zo’n JA-JA-sticker eigenlijk in? Nou, in gemeentes waar de JA-JA-sticker wordt ingevoerd, wordt de boel omgedraaid zegt Endendijk. "We hadden eerst de NEE-NEE-sticker. Je krijgt dan grote pakken met reclame, tenzij je expliciet zegt dat je dat niet wilt met een NEE-NEE sticker. De JA-JA sticker draait dat eigenlijk om. Je krijgt nooit reclame in de bus, tenzij je expliciet aangeeft dat je dat wel wilt."

Miljoenen

Overstappen naar het JA-JA-systeem zorgt dan ook voor een flinke afname van onnodig afval weet onderzoeker Endendijk. "We hebben gevonden dat de JA-JA-sticker het papierafval in Amsterdam met zo’n vijf tot tien procent vermindert." In het oude systeem zijn er namelijk veel mensen die geen brievenbussticker hebben, omdat ze er veel moeite voor moeten doen.

Maar eigenlijk zitten ze helemaal niet te wachten op de folders vertelt Endendijk. "Door de standaardoptie te wijzigen, kunnen we heel veel onnodig reclamedrukwerk vermijden. In plaats van dat we dat later weer weggooien."

Niet alleen voor het milieu levert het dus winst op, maar ook financieel wordt er heel wat bespaard. Als de JA-JA-sticker namelijk in heel Nederland wordt ingevoerd, dan zouden we volgens de onderzoekers van de VU Amsterdam zo’n 14 tot 30 miljoen euro besparen.

Quote

Door de standaardoptie te wijzigen, kunnen we heel veel onnodig reclamedrukwerk vermijden

Thijs Endendijk, onderzoeker VU Amsterdam

Wel of niet

Er zijn steeds meer gemeentes waar de JA-JA-sticker wordt ingevoerd. Maar voor MKB bedrijven, kan het lastig zijn om potentiële klanten te bereiken zonder de folders. Er worden daarom alternatieven bedacht, maar soms wordt er ook nog vastgehouden aan het oude systeem zegt Endendijk. "Ik denk dat er nu een stuk of 20/30 gemeentes zijn die de keuze hebben gemaakt. Maar er zijn ook nog wekelijks gemeentes die tegen deze sticker stemmen, om juist die kleine ondernemers te beschermen."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie