Achtergrond
EONOS

Big data parfum

foto: ANP, Koen van Weelfoto: ANP, Koen van Weel
  1. Nieuwschevron right
  2. Big data parfum

Frederik Duerinck van Scentronix ontwikkelt een machine die met een algoritme bepaalt welke geur het beste bij je past. De computer maakt op basis van jouw persoonlijkheid een parfum.

Voor een parfum op maat moet je allereerst een vragenlijst invullen. Daar komt een psychologisch profiel uit. Ook vraagt Duerinck waarvoor je het parfum wilt gebruiken en wanneer je het draagt, bijvoorbeeld op werk of tijdens het uitgaan. Ook vragen als 'Houd je van zoet of houtachtig?' komen voorbij.

Verlengstuk van jezelf

Duerinck noemt geur iets intiems, een verlengstuk van jezelf. Hij vindt het dan ook jammer dat de keuze voor parfum nu vaak gebaseerd wordt op de celebrity die zijn of haar naam aan het merk heeft verbonden. Het persoonlijke parfum moet daar verandering in brengen.

Zelflerend

De machine die de parfums samenstelt is zelflerend. Bij de eerste paar geuren die gemaakt werden zaten een aantal flinke missers. Door de computer aan te geven wat wel en niet goed ruikt kan het apparaat steeds betere geuren maken. De neus van Duerinck zelf – die opgeleid is als kunstenaar en niet als parfummaker – is inmiddels ook meer getraind. "Je leert geuren steeds beter te herkennen en kunt ook makkelijker woorden vinden om een geur te beschrijven."

De nieuwste trend op luchtjesgebied: Big data parfum

Ster advertentie
Ster advertentie