Achtergrond
EONOS

Dit krijg je als je 3000 mensen vraagt naar hun Tinder-ervaring

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit krijg je als je 3000 mensen vraagt naar hun Tinder-ervaring

Communicatiewetenschapper Elisabeth Timmermans vroeg voor haar onderzoek aan maar liefst 3000 mensen naar hun ervaringen op de dating-app Tinder. Conclusie? Lang niet iedereen zit op Tinder voor 'snelle seks'.

Tinder wordt steeds normaler en populairder. Ook betalen steeds meer mensen voor de app om de scoringskans op een 'match' te vergroten. En volgens Timmermans is dat niet alleen omdat de gebruikers uit zijn op snelle seks, zegt zij in het programma Langs de Lijn En Omstreken.

Deze conclusie blijkt volgens Timmermans uit de motieven waarom mensen Tinder gebruiken. "Uit mijn onderzoek bleek dat casual sex één van de minst genoemde redenen was. De meest voorkomende motieven waren nieuwsgierigheid, verveling of entertainment."

Liefde in tijden van Tinder (deel 1)

Slecht nieuws voor mannen

Timmermans heeft ondanks de populariteit van de app slecht nieuws voor de tinderende mannen. "Uit onderzoek blijkt dat vooral tinderende mannen een lager zelfbeeld hebben dan vrouwen die tinderen en dan mannen en vrouwen die niet aan Tinder doen."

Volgens Timmermans komt dat door het verschil in swipe-gedrag. Mannen 'swipen' heel veel vrouwen naar rechts. "Maar vrouwen zijn heel kieskeurig. Ze gaan heel het profiel onderzoeken en geven zelden een like."

Verandert de liefde?

Tinder is inmiddels veel minder een taboe dan voorheen, maar heeft het de liefde ook veranderd? Timmermans denkt van wel. "We daten veel meer. Maar we zijn ook veel vaker teleurgesteld en daardoor gaan we anders denken over de liefde, of er zelfs niet meer in geloven."

Toch wil Timmermans positief afsluiten. "Ik denk dat Tinder op veel vlakken invloed heeft op hoe we denken over de liefde. Maar: Tinderliefde is en blijft nog altijd liefde!"

Liefde in tijden van Tinder (deel 2)

Ster advertentie
Ster advertentie