Naar homepage
Achtergrond

Chris De Stoop over de noodzaak van trage en verhalende journalistiek

foto: Lenny Oosterwijk
  1. Nieuwschevron right
  2. Chris De Stoop over de noodzaak van trage en verhalende journalistiek

De Vlaamse auteur Chris De Stoop kreeg in juni dit jaar een oeuvreprijs van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten. Dat terwijl hij zes jaar geleden met zijn boek ‘Ex-reporter’ demonstratief afscheid nam van de journalistiek. Argos ging met hem in gesprek over zijn opvallende werkwijze en de kracht van verhalende journalistiek.

Undercover als seksbaas

De Stoop schreef onder andere over vrouwenhandel, een westerse zelfmoordterroriste en georganiseerde misdaad. Hij ging zelf op onderzoek uit, zocht naar de mensen die een stem verdienden en vertaalde deze naar boeken die de lezer direct bij de strot grijpen.

Hij spaart zich geen enkele moeite om verborgen werelden te doorgronden. Zo ging hij bijvoorbeeld undercover als seksbaas waar hij zogenaamd eigenaar was van club The Butterfly. “Het was onmogelijk om op een andere journalistieke manier aan die inside informatie te geraken. Die cover liet mij toe om in de landen van herkomst, zoals de Filipijnen, de Dominicaanse Republiek, meisjes te bestellen en om hier in de clubs met slachtoffers in contact te komen”, aldus De Stoop.

Diepere werkelijkheid

Die tijdsintensieve, participerende manier van werken is niet bepaald de normale gang van zaken in de journalistiek. Maar, volgens De Stoop, in sommige gevallen de enige manier om een diepere werkelijkheid over te brengen op het publiek: “Dat kon ik met de technieken van de literatuur des te beter. Het gebruik van dialogen, de opbouw in scenes, karakteriserende details en een psychologische uitwerking.”

Hoewel De Stoop de journalistiek uitstapte vanwege het vlugge karakter, zijn journalistieke waarden voor hem nog altijd heilig. “Je mag feiten brengen alsof het fictie is met alle middelen van de literatuur, maar je mag nooit fictie brengen alsof het feiten zouden zijn,” vertelt De Stoop in Argos. “Het moet gebaseerd zijn op de werkelijkheid en niets dan de werkelijkheid. En je verzint niets.”

Wil je meer weten over Chris De Stoop? Op de website van Argos vind je een artikel over Chris De Stoop, geportretteerd in vijf boeken.

Argos is het onderzoeksjournalistieke programma van de HUMAN en VPRO. Je hoort Argos op zaterdag van 14.00 tot 15.00 uur op NPO Radio1. Terugluisteren kan via je favoriete podcastapp, of via de website van Argos. Volg Argos ook via Facebook, Twitter en LinkedIn.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie