'Ryanair piloten gaan ziek het vliegtuig in'
- Nieuws
- 'Ryanair piloten gaan ziek het vliegtuig in'
[KRO-NCRV] “Door de flexibilisering van de arbeidsmarkt neemt het gevaar voor werknemers toe.” Dat zegt Mariëtte Patijn, lid van de raad van bestuur van de FNV in De Ochtend.
De FNV heeft in verschillende sectoren onderzoek laten doen naar de gevolgen van het massaal inhuren van tijdelijke arbeidskrachten. Volgens Patijn is de conclusie minder rooskleurig dat altijd werd verondersteld. “Flexwerk, flexibel zijn, is 20 jaar lang geframed als iets fantastisch. Maar dat is het niet", aldus Patijn die ook eindverantwoordelijke is voor de cao's.
Ze weten niet waar de risico's zitten
Flexwerkers worden volgens Patijn nauwelijks ingewerkt en moeten zo snel mogelijk aan de slag. Met alle gevolgen van dien. “Doordat mensen niet goed worden ingewerkt, zie je twee dingen gebeuren. Er ontstaan veiligheidsrisico’s voor mensen die onervaren aan de slag gaan. Ze weten niet waar de risico’s zitten. Ze dragen geen helm of krijgen hun voet onder het wiel van een vuilniswagen omdat ze niet goed geïnstrueerd zijn waar ze wel of niet kunnen lopen."
Daarnaast zijn flexwerkers ook vaak bang om bij het minste of geringste al hun baan kwijt te raken. Gevolg is volgens de FNV'er dat ze misschien wel problemen signaleren op de werkvloer maar dat niet durven te delen met hun leidinggevende. "Dat vind ik veel zorgwekkender: de angst dat je je baan verliest omdat je een melding doet waardoor het werkproces vertraagd wordt. En dat levert een gevaar op voor de omgeving."
Ryanair piloten gaan ziek het vliegtuig in omdat ze niet doorbetaald krijgen bij ziekte
Patijn komt met een voorbeeld: "Kijk naar de concurrentie op Schiphol en wat dat voor gevolgen heeft voor arbeidskrachten. Ryanair kan zich zonder problemen in Nederland vestigen, zij betalen piloten per uur. Die piloten krijgen als ze ziek zijn niks en zitten daarom ook achter de knuppel als ze ziek zijn." FNV wil hier binnenkort met Ryanair over in gesprek.