Fragment

Wordt 2023 het jaar van de stakingen? 'Af en toe heb je een staking nodig'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Wordt 2023 het jaar van de stakingen? 'Af en toe heb je een staking nodig'

Terwijl in regio Utrecht het afval zich opstapelt, is het voor OV-gebruikers steeds lastiger om op school of werk te komen. De reden hiervoor zijn stakingen. Personeel in deze sectoren wil een lagere werkdruk en een hoger loon, maar de gesprekken zitten muurvast. Wordt het tijd voor een systeemverandering?

"In Nederland is naar verhouding de arbeid goedkoop. Als je kijkt naar de lonen dan zitten we aan de onderkant van de middenmoot in vergelijking met andere Westerse landen," reageert hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp bij WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1. Maar: "Nederland is geen land van stakingen. We zijn het poldermodel gewend waarbij we ervanuit gaan dat alles in overleg is op te lossen, maar soms is er een staking nodig." Dat heeft alles te maken met machtsverhoudingen. "De prijs van de lonen worden anders te veel gedicteerd door de werkgevers."

Juiste middel

Tegelijkertijd begint men zich voorzichtig af te vragen of het middel 'staken' wel goed wordt gebruikt. "Het moet het ultieme middel zijn," zegt directeur van werkgeversvereniging AWVN Raymond Puts. De voorman twijfelt er openlijk aan of het middel op dit moment op de juiste manier wordt gebruikt want tegelijkertijd spinnen de vakbonden garen bij het uitschrijven van stakingen. "We zien een behoorlijke ledenstijging," geeft vicevoorzitter van de FNV Zakaria Boufangacha toe.

Maar ondertussen moet er een oplossing komen voor de stakingen. Lageirse, de topman van Transdev Nederland, vindt dat de politiek zich er mee moet gaan bemoeien. "De prijs van de lonen wordt ook grotendeels bepaald door de politiek. We moeten daarom naar Den Haag."