Fragment

Schoolreisje naar Srebrenica

  1. Fragmentenchevron right
  2. Schoolreisje naar Srebrenica

"We moeten de leerlingen meenemen naar die plek." Middelbare scholieren uit 4 en 5 havo van scholengemeenschap Lek en Linge in Culemborg gingen afgelopen herfstvakantie naar Bosnië. Zij maakten deze buitenlandse reis in het kader van hun profielwerkstuk, onderdeel van hun eindexamen. Onder begeleiding van drie docenten geschiedenis en maatschappijleer konden de leerlingen de oorlog en genocide horen, zien, voelen en ruiken. En de gevolgen ervaren die deze oorlog in voormalig Joegoslavië teweeg heeft gebracht.

Onderweg telden zij de kogelgaten in de muren van huizen en de geraamtes van kapot geschoten gebouwen. Zij spraken met Bosnische jongeren, die absoluut geen Servische president zouden accepteren en de spanningen in hun eigen land voelen oplopen. Een Bosnisch meisje dat niet thuis zou kunnen komen met een Servisch vriendje. Zij raapten de achtergelaten spullen op van Dutchbat in de compound van Potocari, oude kranten, camouflagenetten en tekeningen. De plek waar duizenden vrouwen en kinderen hun toevlucht zochten tijdens de val van Srebrenica. 

De scholieren spraken met Damir en Alma. Samen met hun moeder Mehida en zusje Mirsada hadden zij in 1995 de hoop dat de Nederlandse soldaten konden helpen. Vader Rizo werkte als elektricien voor Dutchbat. Hij bleef achter op de compound, terwijl zij met zijn vieren de bus instapten naar het veilige Tuzla. Het gezin vluchtte naar Nederland en het lichaam van hun vader en man werd pas in 2011 in een massagraf teruggevonden. Aan het einde van de reis bezochten de leerlingen het ICMP in Tuzla. Daar worden tot op de dag van vandaag slachtoffers van de genocide geïdentificeerd.    

Verslaggevers Sander Bartling en Astrid Cornelisse gingen mee op reis met de leerlingen en hun docenten.

In de studio vertellen leerlingen Sarah, Lisa, Darrell en Lisa en docenten Erik en Jop over de reis.