Fragment

Boeken met Lidewijde Paris

  1. Fragmentenchevron right
  2. Boeken met Lidewijde Paris

Franca Treur, Slapend rijk en andere verhalen, uitgeverij Prometheus met beeld van Olivia Ettema

Franca Treur - Bekend van Confetti op de dorsvloer en Hoor nu mijn stem - weet in deze bundel met zeer korte verhalen van vaak maar een of twee paginaks met een ontwapenende helderheid tragische, treurige interacties tussen mensen te beschrijven. Ze lijkt te doorzien waar het wringt in een situatie of een relatie. En beziet het op haar nuchtere, innemende manier en laat het ons zien met een menselijkheid die introert. 

Fiona Mozley, Elmet, uit het Engels vertaald door Anneke Bok, uitgeverij Hollands Diep

Dit debuut van de Engelse schrijfster Mozley stond in 2017 op de shortlist van de Man Booker Prize. Het vertelt het verhaal van een wat ontaard gezin, een vader, een dochter Cathy en een zoon Daniel, die liefdevol met elkaar omgaan maar die door de reputatie van de vader als prijsvechter buiten de gevestigde orde staan. Als de vader voor zijn gezin in een ruw gebied een huis bouwt zonder er toestemming voor te vragen, voel je de spanning toenemen. Een deel van het verhaal vertelt de lotgevallen van het gezin vanaf het begin en een ander deel vertelt de vlucht van Daniel, de verteller in beide delen, nadat er ‘iets’ ergs is gebeurt. De vraag is, wat? 

Hideo Yokoyama, Japan Airlines nr. 123, uit het Japans vertaald door Robert Neugarten, uitgeverij Xander

De Japanse bestsellerschrijver Hideo Yokoyama (binnen zes dagen werden in Japan meer dan 1,1 miljoen exemplaren van zijn De Tokio tapes verkocht) was onderzoeksjournalist voor hij schrijver werd. In 1985 was hij als verslaggever zelf op de plaats van de ramp van Japan Airlines 123, de grootste vliegramp ooit waarbij 520 mensen omkwamen! Die ervaring liet hem niet los, totdat hij er deze roman overschreef. Die gaat niet alleen om het verhaal van de ramp, verteld vanaf een krantenredactie, maar ook over de chef verslaglegging Yuuki en diens complexe leven en vriendschappen. Stukken over machinaties in de redactiekamer, hiërarche, jaloezie, ambitie, de ingewikkelde machtsstrijd tussen media, politie en overheid, worden afgewisseld met persoonlijkere stukken en de lotgevallen van de verslaggevers die oog in oog hebben gestaan met de gevolgen van de ramp. Geeft bovendien een genadeloze inkijk in de Japanse samenleving.