Naar homepage
Fragment

Spaanse koks naar Nederland halen is 'gat in de markt'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Spaanse koks naar Nederland halen is 'gat in de markt'

Horecaondernemers weten niet meer waar ze het personeel vandaan moeten halen. Het aantal vacatures is in drie jaar tijd verdubbeld tot ruim 18.000. Vooral aan koks is een groot tekort. Koninklijke Horeca Nederland schat dat er 6000 vacatures voor koks zijn.

Ook Dick van Ostaden van Boshuys Hermitage uit Oisterwijk zat met een vacature die hij niet gevuld kon krijgen. "Voor mijn restaurant had ik dringend een souschef nodig. Die was niet te vinden. Een kennis kende een Spaanse kok die heel goed was, maar door de crisis in eigen land geen baan kon krijgen. In november vorig jaar kwam de Spaanse kok drie dagen kennismaken, en twee maanden later ging hij fulltime aan de slag. Inmiddels heeft hij zich opgewerkt tot chef-kok."

Van Ostaden denkt dat het personeelstekort in de horeca vooral wordt veroorzaakt door een veranderende mentaliteit van het personeel. "Als ze 30 jaar zijn en een gezinnetje hebben, dan willen ze niet meer elke avond en elk weekend aan het werk zijn. Er liggen banen voor het oprapen waarbij dat niet meer hoeft. Dus kiezen ze daarvoor."

K.U.S.

De Spaanse kok is volgens Van Ostaden een uitkomst. Zelf heeft hij nu vier Spanjaarden in de keukenbrigade. En voor andere horecaondernemers heeft hij inmiddels nog dertig Spaanse koks naar Nederland gehaald.

"Het is een gat in markt. Mijn Facebookpagina K.U.S. (Koks uit Spanje) wordt al gevolgd door 7700 mensen. Er komen cv's binnen om van te dromen, zo veel ervaring." Probleem is wel dat Van Ostaden het er een beetje bij moet doen. "Als het zo doorgaat, wordt het een serieus bedrijf en moet ik het anders gaan aanpakken. Daar denken we nu over na."

De Spaanse koks tekenen een contract voor minimaal een jaar. De chef-kok bij Boshuys Hermitage heeft inmiddels een Nederlandse vriendin en heeft bijgetekend.

Koninklijke Horeca Nederland ziet de Spaanse koks als een leuke, creatieve manier om met het personeelstekort om te gaan. Maar een echte oplossing is het niet. Er zijn nu ongeveer 400.000 horecabanen, KHN verwacht dat daar de komende jaren nog eens 75.000 bij komen. Van de horeca-opleidingen komen te weinig mensen om die behoefte op te vangen.

Voorzitter Robèr Willemsen vreest dat de horeca last heeft van een imagoprobleem: "Mensen kijken naar tv-koks als Gordon Ramsay en denken dat het bij ons een soort slavendrijvers gebeuren is. Ik heb zelf twee horecazaken, en ik kan je vertellen dat ik dat soort gedrag niet zou accepteren. Je moet het in de horeca samen doen. Je moet zorgen dat je personeel het naar de zin heeft en bij je blijft."

'Geld niet het belangrijkste'

Ondernemers kunnen volgens Willemsen veel doen om het hun personeel naar de zin te maken. "Mensen hebben een andere mentaliteit gekregen. Geld is niet het belangrijkste, ze willen een leuke baan, met een goede werksfeer. Daarin kun je ze tegemoetkomen. Mijn personeel heeft bijvoorbeeld een vierdaagse werkweek. Ik regel het zo dat ze elk weekend minstens één dag vrij zijn. Dat is niet altijd gemakkelijk te regelen, zeker niet in de drukke decembermaand, maar het lukt wel altijd."

Ook bijscholing hoort volgens Willemsen bij goed ondernemerschap in de horeca. "Bij mij in de zaak wilde iemand een bartendercursus in Zuid-Afrika doen. Hij heeft dat in eigen tijd gedaan, en ik betaalde de opleiding. Maar als hij binnen twee jaar ontslag neemt, moet hij wel een deel terugbetalen."

Door de moeite die Willemsen neemt om het zijn personeel naar de zin te maken, is er weinig verloop. "Ik heb bijna nooit een vacature. En als die er wel is, wordt die snel vervuld. Mijn personeel haalt andere mensen over om te solliciteren."