Fragment

Feit of fictie: Racen op de HSL kán wel met ProRail

  1. Fragmentenchevron right
  2. Feit of fictie: Racen op de HSL kán wel met ProRail

'We gaan weer racen op de HSL'. Dat kopt de Telegraaf op voorpagina vandaag. Want volgens ProRail-topman Pier Eringa kunnen treinen op de HSL harder en vaker op tijd  rijden. Tenminste, als hij het beheer krijgt over de héle lijn. Nu moeten ProRail dat delen met beheerder Infraspeed. 

Is het nodig? Misschien wel als je kijkt naar de jaarcijfers die Eringa gisteren presenteerde. Daaruit blijkt dat HSL-treinen minder vaak op tijd rijden dan personentreinen op andere lijnen. De zogeheten 'reizigerspunctualiteit' ligt op de HSL 10% lager. 

Voor zijn plan heeft topman Eringa wel groen licht nodig van de politiek. Staatssecretaris Dijksma van infrastructuur reageert alleen niet enthousiast. Zij moet daar namelijk een miljardencontract voor opbreken met Infraspeed en dat is duur en lost volgens haar niets op. 'De problemen zitten niet in de stukken hogesnelheidsspoor die door Infraspeed beheerd worden,' zegt ze tegen het ANP. 

Toch kán opbreken van het contract een oplossing zijn voor de vertragingen op de HSL, zegt Infrastructuurdeskundige Wijnand Veeneman van de TU Delft. Volgens hem wordt Infraspeed nu namelijk wél afgerekend op de staat van het spoor, maar niet op de stiptheid van het treinverkeer. Een ander contract kan dat verhelpen, maar dat kan alleen voor veel geld. 'Je kan natuurlijk ook nadenken over hoe je Infraspeed aanzet tot het oplossen van die problemen op een andere manier.' Die zijn er, zegt hij. 

Iedere oplossing kost geld volgens riskmanagement-deskundige Mariëlle Stoelinga van de TU Twente. De verdeling van het beheer is volgens haar niet het enige probleem. De oplossing van Eringa is dus erg duur, het is de vraag of er niet goedkopere opties zijn en tot nu toe lijkt de politiek geen voorstander.

Paul Haenen - ook een echte treinliefhebber - vindt de discussie in ieder geval gezeur. 'Dat er gesuggereerd wordt alsof de treinen op lage snelheid over het hoge snelheidsspoor rijden is flauwekul. Ze rijden met 300 km per uur bij de Thalys en 160 km per uur bij de Intercity Direct. Hij wordt enorm gebruikt!'