Fragment

"Er valt zoveel te leren van jongens"

  1. Fragmentenchevron right
  2. "Er valt zoveel te leren van jongens"

Een goede school met goeie leerkrachten krijgt alle leerlingen op het niveau waar ze horen. Henno Oldenbeuving, Onderwijs- en jongerenexpert, vindt het zeer onwenselijk dat meisjes vaak een hoger schooladvies krijgen dan jongens, zoals onlangs in het nieuws. Henno Oldebeuving is te gast als optimist.


Er valt zoveel te leren van jongens

Waarschuw een stel jongens op de gevaren van iets en ze gaan als bijen op de honing richting het   op onderzoek uit te gaan. Knap lastig als je naar het huidige onderwijssysteem kijkt, maar nuttig in hun werkende leven later.

Bij jongere meisjes zien we steeds meer stress-gerelateerde problemen. Sociale media en een hoge persoonlijke lat zorgen voor veel kopzorgen. Vooral omgaan met tegenslag en opkomen voor zichzelf ervaren ze als lastig. Juist hun gun ik die baldadige onbezonnen aanpak van de jongens soms.

Op de scholen waar de jongens het goed doen, presteren de meisjes ook altijd goed. Andersom is dit zeker geen vanzelfsprekendheid. En dat is wat we teruglezen in de nieuwsberichten.

Het goede nieuws is dat het eindelijk serieus genomen lijkt te worden: jongens verdienen in het onderwijs extra aandacht. In het onderzoek van vorige week wordt alleen gekeken naar de derde klas, terwijl de problemen op het MBO al grotere vormen aannemen. En op de universiteiten studeren nu veel meer vrouwelijke studenten dan mannen. Praktische vormen van onderwijs zijn momenteel voor jongens waar theoretische vormen voor de meisjes lijken te zijn.

De grote vraag wat mij betreft is: is het heersende theoretische en resultaatgerichte onderwijs nog wel van deze tijd? Als we kijken naar wat we in de maatschappij anno nu nodig hebben dan komen vooral ondernemende vaardigheden als spelen, onderhandelen, kritische denken en creativiteit naar voren. Verder zijn bepaalde vormen van competitie en omgaan met teleurstellingen belangrijk om te leren. Zaken die je niet echt leert in de schoolbanken van tegenwoordig.

Historica Angela Crott deed onderzoek naar de beeldvorming overjongens en jongensgedrag in de afgelopen eeuw. Ze stuitte op deze eigenschappen:

1.    Baldadigheid;

2.    Hoogmoed of grootspraak;

3.    Luiheid of onbezorgdheid;

4.    Zwijgzaamheid.

Dit zijn al decennialang lastige eigenschappen voor de opvoeder en de maatschappij. Jongensachtig gedrag wordt dan ook vaak ervaren als problematisch gedrag. Maar zijn het niet juist deze zaken die we onze kinderen willen meegeven? Onderzoeken, zelfverzekerdheid, veerkracht en een relaxte houding. Er valt zoveel te leren van jongens.