Maar wat als niemand honderd gaat rijden?
- Fragmenten
- Maar wat als niemand honderd gaat rijden?
Het zal u niet ontgaan zijn: begin volgend jaar mag u nog maximaal honderd kilometer per uur rijden op de snelweg. Deze maatregel moet de stikstofneerslag dermate terugdringen dat er ruimte komt voor de bouw van nieuwe woningen. Dr Kelder spreekt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen over de impact op gasgevend Nederland.
"Als de auto érgens mee geassocieerd wordt, is het vrijheid", zegt dr. Tertoolen. De snelheidsgrens bij honderd kilometer per uur leggen, voelt dan ook als een inperking van vrijheid. "En als je het afpakt, krijg je problemen. Mensen kunnen dat niet hebben", zegt de verkeerspsycholoog.
130 is al een beperking
Niet iedere weggebruiker wil hard rijden, maar er is nu eenmaal ook een grote groep die dat wél wil. Voor hen is een limiet van 130 al een beperking. "Als mensen zich nu al niet kunnen vinden in de huidige snelheden, en dat ga je verlagen, dan is het een heel logische conclusie dat mensen zich daar niet aan gaan houden."
Hoe krijg je die mensen toch zo ver? Je kan op twee manieren mensen aanzetten tot langzamer rijden. Enerzijds: als er een logica achter zit. "Op een heel smal weggetje met klinkers ga je geen 130 rijden." Is de weg breed en spiegelglad (lees: een Nederlandse autoweg), dan nodigt dat juist uit tot harder rijden.
Handjeklap
De andere optie is zwaar handhaven. "Maar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de handhaving niet significant zal toenemen." Minister van Verkeer Cora van Nieuwenhuizen heeft gezegd de handhaving niet te gaan intensiveren. "Ik vraag me heel erg af of er gemeten gaat worden of de stikstof hierdoor inderdaad naar beneden gaat."
"Het is op dit moment een maatregel om de bouw los te trekken, dus het is gewoon handjeklap." De maatregel levert op papier ruimte voor de bouw. Of dat ook de praktijk zal zijn, is zonder extra handhaving volgens Tertoolen maar zeer de vraag.
Video niet beschikbaar