Hoe belangrijk het nieuwe goud is (en niet alleen voor de techreuzen)
- Fragmenten
- Hoe belangrijk het nieuwe goud is (en niet alleen voor de techreuzen)
Verbazend veel bedrijven doen nog te weinig met data. Dat concludeert jonge doctor Ruben van de Geer. "Mensen denken, mede door Facebook en Youtube, dat alle bedrijven geraffineerd te werk gaan. Maar in de winkels in menig winkelstraat worden nog veel beslissingen gemaakt op basis van intuïtie en ervaring."
Daar laat de retail kansen liggen volgens de wiskundige van de VU. "Datagedreven keuzes zijn beter dan beslissingen die op basis van onderbuikgevoel zijn genomen. Mijn proefschrift gaat over hoe je die data gebruikt om tot goede beslissingen te komen. Dit gebeurt met algoritmes. Dat zijn slimme stukjes software die de nuttige data combineert en komt met een beslissing voor jouw bedrijf."
Je kan volgens Van de Geer een algoritme ontwikkelen dat precies uitrekent hoe duur je een bepaalde schoen moet maken. "In je data neem je dan bijvoorbeeld mee dat een rode schoen vaker wordt verkocht bij warm weer. Dan heb je data over de kleur van de schoen en de temperatuur nodig."
Volgens de kersverse doctor is data niet alleen nuttig voor het bepalen van de prijs, maar ook voor incassobureaus die moeten weten welke debiteuren ze moeten bellen. "Dat is vanwege de personeelskosten best duur voor die bureaus en ze kunnen maar een eindig aantal mensen bellen. Op basis van gegevens uit het verleden kan je inschatten bij wie je het meest 'succes' hebt."
Van de Geer gaat zijn kennis onder andere inzetten in het bedrijfsleven, want hij merkt wel dat steeds meer bedrijven gaan inzien hoe belangrijk het is om 'datagedreven' te zijn. Het is niet voor niets dat bierbrouwer Heineken hem heeft ingeschakeld als consultant. "Alle bedrijven genereren nou eenmaal veel data. Ook als je een heel basaal product als bier verkoopt."
Video niet beschikbaar