Fragment

De kosten van corona

  1. Fragmentenchevron right
  2. De kosten van corona

Verdwijnt de ratio als corona om de hoek komt?
Emoties worden  ingezet als communicatiemiddel om burgers in de pas te laten lopen met de coronamaatregelen. Dat stelt econoom Robin Fransman. In Duitsland is er zelfs een interne beleidsnotie gelekt die angst propageert. Er moet ingezoomd moet worden op het aantal doden en anekdotisch bewijs.
Volgens Fransman is er in Nederland een klimaat waarin weinig ruimte is voor kritiek op het beleid. In Duitsland en Frankrijk is daar veel meer ruimte voor debat over de pro's en contra's van de coronamaatregels.
Een voorbeeld van kritiek die snel gesmoord werd, was de actie van de influencers. Fransman vindt deze actie ongelukkig geformuleerd en qua vorm gemankeerd. Maar erger vindt hij de mensen die zich openlijk achter de regels scharen, maar er niet naar handelen. 'Een Grapperhausje' noemt dr Kelder dat. Volgens Fransman is dat de reden dat de besmettingen zo stijgen.

60 min economie
Fransman gelooft niet in nieuwe lock downs. Volgens hem is het niet te verantwoorden dat mensen onder de 60 veel kwaliteit van leven inleveren waar zijn zelf amper tot geen gevaar lopen volgens de cijfers. Fransman denkt dat corona niet iets is wat verdwenen is als er komend voorjaar een vaccin zou zijn. Hij pleit daarom voor maatregelen nemen die lang vol te houden zijn. Lock downs zijn dat niet volgens hem. De economie kan niet nog zo'n klap aan. Daarnaast zijn de bijeffecten voor mensen te groot. Fransman pleit daarom voor een 60 min economie. Hierin kunnen mensen die volgens de cijfers weinig last zullen krijgen van corona meer vrijheden krijgen. Zestig plussers en andere kwetsbare groepen krijgen de gelegenheid zich terug te trekken. Zo wil hij bijvoorbeeld dat werknemers die zich door corona onveilig voelen gecompenseerd kunnen worden als zij niet meer op locatie kunnen werken. 

Ondanks al zijn kritische noten is Fransman vrij tevreden over de regering. Je neemt 10 duizenden besluiten onder zeer hoge druk, dan maak je fouten. Maar Er is volgens Fransman eenverschil tussen wat ze communiceert en wat ze daadwerkelijk doen. "We hebben al een 60 min beleid dat is alleen niet open. De intransparantie en ondoorzichtigheid daaromtrent die frustreert enorm.'