Fragment

Andreas Kinneging over zijn boek 'de onzichtbare Maat'

  1. Fragmentenchevron right
  2. Andreas Kinneging over zijn boek 'de onzichtbare Maat'

Hoogleraar rechtsfilosofie Andreas Kinneging doet een aanklacht tegen de verlichting en romantiek. In zijn meer dan vuistdikke boek 'de onzichtbare maat' pleit de Leidse professor voor de heroppakken van de Europese traditie. Volgens hem is het goed als we terugkeren naar de Griekse filosofie het Middeleeuwse Christendom van Augustinus en Thomas van Aquino.

Luister ook Jortcast #201 met Andreas Kinneging


Kinneging doet ook een aanklacht tegen de moderne tijd. Bij de vrijheid en gelijkheid die we nu als grootste ideaal zien, zet prof Kinneging stevige kanttekeningen. De mens is in de verlichte traditie een 'nutsmaximiliator' geworden volgens Kinneging. Waar Dr Kelder spreekt over de eeuw van de rede noemt zijn gast het de eeuw de de begeerte. Dat is volgens de gewezen Nederlands kampioen gewichtheffen zeer kwalijk. "Er is niets boven je begeerte bevredigen." en ook de reactie op de verlichting, de romantiek, slaat door.  " Ieder mens is diep van binnen een particulier godje. De bedoeling is niet je begeertes botvieren, maar je unieke diepere bijzonder zelf vinden, zijn en dan ontplooien." Aldus Kinneging.  
Het feit dat mensen wereldwijd gelukkiger dat ooit zijn, vindt de Leidse hoogleraar geen argument dat het goed is. Hij citeert John Stuart Mill hierbij: "Het is beter een ongelukkige Socrates te zijn dan een gelukkig varken." Hij gaat verder met een pleidooi voor een goed mens zijn. "De traditie zegt je begeertes te ordenen en temperen. je moet een redelijk mens zijn. Maat houden is van belang De romantiek wil dat je jezelf bent en jezelf ontplooit. Dit wordt door de traditie afgewezen. Je moet een goed mens zijn, er zijn voor je naaste." 

Feminisme

Twee van de 700 pagina's gaan over het feminisme, deze pakt dr kelder eruit want Kinneging heeft geen alledaagse opvatting hierover. Kinneging pleit voor een discussie over het feminisme. Volgens hem is het een wereldvreemde ideologie. "Ondanks de goede bedoelingen en oprechte motivaties erachter, leiden wereldvreemde ideologieën tot ellende. Want als je iedereen gelijk wilt maken dan moet je steeds meer regels maken, meer bevoegdheid leggen bij de overheid, steeds meer centraliseren en dan blijft er weinig ruimte over voor het individu." 

DDR 2.0 

"Wij mensen zijn onmatig, de begeerte staat voorop. Kunnen mensen nog gedisciplineerd worden?" vraagt dr Kelder aan de hoogleraar. Kinneging reageert daarop op disciplinering vanuit de mens zelf moet komen.  Hij ziet het gebrek hieraan als een van de grootste bedreigingen van deze tijd. Want wanneer de mens zichzelf niet disciplineert zal op enig moment de overheid komen om mensen die geen maat weten te houden in de teugels te slaan. "Dan gaan we zonder het te beseffen terecht komen in een DDR 2.0."