Fragment

Rijk worden met hypes op Instagram

  1. Fragmentenchevron right
  2. Rijk worden met hypes op Instagram

Wat hebben avocado’s, Britse Kortharen en actieve koolstof met elkaar gemeen? Ze hebben hun populariteit allen te danken aan Instagram. Als je iéts wil hypen, dan is dit je platform. Het 'sociale' netwerk is misschien opgericht voor interactie, maar inmiddels is het meer een reclame-kanaal. In dr Kelder en Co laat de presentator zich uitleggen hoe dat werkt.

Hoogleraar Marketing dr. Willemijn van Dolen heeft niet de exacte cijfers over hoe veel influencers er in Nederland op Instagram zitten. Het is dan ook niet zo dat ze zich allemaal inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hoewel influencers wel bedrijfjes op zich zijn geworden. Van Dolen: "er zijn er genoeg influencers om er echt een industrie van te maken."
Zo zijn er zijn agentschappen en managementbureaus die influencers vertegenwoordigen. In Nederland hebben we honderden grote influencers volgens van Dolen. "En we gaan nu ook nog naar de micro-influencers en nano-influencers." Jort zelf behoort met zijn 13.400 volgers tot de micro-influencers, nano-influencers hebben er minder.
Bedrijven gebruiken influencers om reclame te maken voor hun producten. "De influencerbusiness is heel groot, en behoorlijk commercieel geworden", zegt Van Dolen. Instagram biedt kansen voor het bedrijfsleven om effectief te adverteren, zeker voor de bedrijven wiens doelgroep zich op Instagram bevindt. Het probleem is alleen dat het niet altijd duidelijk is wanneer er reclame wordt gemaakt, en wanneer niet. "Het is wel zorgwekkend als je niet meer weet of iemand ergens voor betaald wordt of niet." 

Zelfregulatie

De Reclame Code Commissie heeft aangekondigd dat er richtlijnen komen voor adverteren op sociale media. "Half mei is er eentje naar buiten gekomen waar het ook over influencers op Instagram gaat. Ze hebben het daarin over zelfregulatie."
Maar zelfregulatie is lastig, vindt Van Dolen. Influencers moeten duidelijk zijn als zij op foto’s zaken aanprijzen. Maar als zij daar niet helder over zijn, of met andere woorden sluikreclame maken, is er nog niet zoveel aan de hand. "Er zijn nog geen boetes uitgedeeld, er is nog geen toezichthouder."
Het is daarom belangrijk dat consumenten, volgers, kritisch zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen van twaalf jaar en ouder zich gelukkig behoorlijk bewust zijn van of er reclame gemaakt wordt of niet. "Volgers zijn niet gek. Sterker nog, men waardeert het als influencers er eerlijk over zijn."
Marketing op Instagram gaat met name over of mensen de bron die producten aanprijst, de influencer, vertrouwen. Wanneer zij dat vertrouwen van volgers schenden, kan dat kritiek opleveren.


 

Video niet beschikbaar