Fragment

De e-bike: van stoffig imago naar hip en duurzaam

  1. Fragmentenchevron right
  2. De e-bike: van stoffig imago naar hip en duurzaam

Toen hij begon met zijn onderzoek, was het nog 'iets voor bejaarden'. Maar de e-bike timmerde flink aan de weg en nu het proefschrift van Paul Plazier af is, is de elektrische fiets zelfs populair onder scholieren. Hij onderzocht de potentie ervan als duurzaam vervoersmiddel.

Om die potentie te beoordelen keek Plazier onder andere naar hoe mensen een ritje op de e-bike ervaren. Eén van de stellingen die voortkomen uit zijn proefschrift dat het achterhaald is om te denken dat reistijd ten koste van alles moet worden geminimaliseerd. “Forensen die een elektrische fiets gebruiken om naar werk te komen, vinden het bijvoorbeeld helemaal niet erg dat ze wat langer onderweg zijn dan met de auto.” Het genieten van de omgeving en buitenzijn blijken reizigers zo te waarderen dat dit het tijdsverlies ruimschoots compenseert. 

Een groot voordeel van het gebruiken van de e-bike is dat het lang niet zo schadelijk is voor het milieu als een auto. Maar dat bleek geen motief voor gedragsverandering, vond Plazier. “Dat het 'groener' is, vinden mensen wel mooi meegenomen. Maar andere redenen om de e-bike te pakken, zoals geld besparen op benzine, bleken een belangrijker rol te spelen. Volgens Plazier impliceert dit dat om op grotere schaal tot duurzamere keuzes te komen, die duurzame alternatieven voor de gebruiker tastbare voordelen opleveren. “Bijvoorbeeld gezondheidswinst, welzijn, plezier, gebruiksgemak, comfort of kostenbesparingen.”

Bij de gezondheidswinst van e-bikes plaatst Plazier wel een kanttekening. Het is namelijk wel gezonder om door frisse buitenlucht op de elektrische fiets naar je werk te gaan dan in de auto. Maar ging je normaal altijd al met de gewone fiets, dan is dat natuurlijk een nog gezondere keuze.

Paul Plazier promoveerde op 5 juli aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij vatte de grote lijn van zijn bevindingen samen in zes overzichtelijke stellingen, die hier te lezen zijn.