Fragment

De mediahype die coronavirus heet

  1. Fragmentenchevron right
  2. De mediahype die coronavirus heet

Het coronavirus is hot nieuws, maar is de hijgerige berichtgeving van de afgelopen week wel terecht? Wordt er niet een hysterische hype geschapen die uiteindelijk alleen maar angst aanjaagt? Om die vraag te beantwoorden spreekt dr Kelder met dr. Nel Ruigrok, mediawetenschapper. "Alleen vandaag al ruim 40 artikelen in de Nederlandse Dagbladen. Je kan wel spreken van een mediahype", zegt zij in dr Kelder en Co.

"Van de media mag je verwachten dat ze ons informeren", vervolgt Ruigrok. "Het moet op de agenda komen, want het kan een probleem zijn. Daar moet de overheid dan over nadenken en beleid op maken. Nou over die ontwikkelingen moeten de media ons informeren. Maar is het nodig om een liveblog bij te houden waarin iedere nieuwe dode reden is voor een nieuwe post?"

Hyper de hype hoera

"Vanuit de wetenschap zijn er theorieën over wanneer iets een mediahype wordt en die processen zie je wel bij de berichtgeving rondom het coronavirus", zegt Nel Ruigrok. "Het wordt een mediahype wanneer de berichtgeving verder gaat dan informeren alleen. En dat zie je wel duidelijk gebeuren. Media gaan zelf nieuws maken. Er is namelijk geen nieuws te melden. De enige nieuwe feiten gaan over meer besmettingen en doden, en dat de WHO het uitroept tot een internationale noodsituatie. Verder is er geen nieuws."

"Maar op het moment dat journalisten zelf naar verhalen gaan zoeken, dat ze willekeurige Nederlanders in China gaan bellen om te interviewen, dat ze verhalen over Giovanni van Bronckhorst maken die met zijn Nederlandse technische staf ook vertrokken is uit China, dan kun je je afvragen of dat niet een beetje ver gezocht is. En dan wordt het wel een mediahype."

Volgens Nel Ruigrok heeft de mediaconsument ook een verantwoordelijkheid. "Waarom ontstaat een mediahype? Omdat al die artikelen eigenlijk klikbeet zijn. Mensen zouden bereid moeten zijn om meer te betalen voor goede journalistiek, dan hoeven die mediabedrijven niet zo hijgerig te schijven om maar de meeste clicks binnen te krijgen."