Fragment

Wiskunde is multicultureel

  1. Fragmentenchevron right
  2. Wiskunde is multicultureel

De Amsterdamse Bij1-politica Sylvana Simons is sprak in de Amsterdamse gemeenteraad haar wens uit om de wiskunde en exacte vakken in ons onderwijs te dekoloniseren. Wat zou dat inhouden, vraagt dr Kelder zich af.

Hij belt met prof. dr. Jan Hogendijk, hoogleraar Geschiedenis van de wiskunde aan de Universiteit Utrecht. "Ik begrijp helemaal niet wat mevrouw Simons daarmee bedoelt. Misschien dat ze denkt dat er iets met de leerstof aan de hand is."


"Er zijn veel invloeden van andere culturen dan de westerse op wiskunde die wij tegenwoordig gebruiken”, zegt Hogendijk. "Bijvoorbeeld de cijfers die wij gebruiken. Het decimaal positiestelsel is uitgevonden in India; de vorm van de cijfers is West-Arabisch; de algebra heeft een hele oude geschiedenis en is waarschijnlijk begonnen in het oude Babylon…."
“Meer diversiteit dan in de wiskunde, bestaat er dus eigenlijk niet”, onderbreekt dr Kelder. 
Hogendijk: “het enige wat ik erbij kan bedenken is dat je wiskunde van een culturele context kan voorzien. Wat er te dekoloniseren is, begrijp ik niet helemaal. Er is sowieso maar één wiskunde: als je het dekoloniseert krijg je niet opeens een andere wiskunde."

Video niet beschikbaar