Fragment

Heeft die zalm op je barbecue wel een leuk leven gehad?

  1. Fragmentenchevron right
  2. Heeft die zalm op je barbecue wel een leuk leven gehad?

Nederlandse supermarkten stunten te veel met kweekzalm, stelt stichting Wakker Dier. De zalm is het afgelopen jaar veel vaker in de reclame, terwijl de gezondheid van het dier onder druk staat, aldus Anne Hilhorst van de dierenwelzijnsorganisatie. 

Hilhorst: 'Deze zalmen leven in kleine ruimtes, dicht op elkaar, waardoor er veel ontlasting tussen hen zit en zelfs zeeluizen overspringen. Ik vind het erg dat er zulke  prijzen worden gevraagd en dat het ook zo gepromoot wordt door supermarkten.' 

Esther Luiten van keurmerk organisatie ASC zegt dat er bij het kweken van de zalm goed rekening gehouden wordt met zowel het milieu als het welzijn van de vis. 'Wat wij vragen in de standaarden is dat kwekers zich houden aan de eisen van ons keurmerk. Dus ook rondom zeeluis.'

BBQ

Volgens Marc Jansen van supermarktbranche CBL wordt er ook binnen de Nederlandse supermarkten rekening gehouden met het welzijn van de vis. 'Albert Heijn zet zich bijvoorbeeld in voor verbeteringen. En worden veel milieu-inspecties gedaan en er wordt erg gelet op voedselveiligheid. Dat is ook wel nodig want veel van deze vissen eindigen op onze barbecue.'