Fragment

'Misschien hebben we Schiphol wel complexer gemaakt dan nodig'

  1. Fragmentenchevron right
  2. 'Misschien hebben we Schiphol wel complexer gemaakt dan nodig'

Op Schiphol waren vorig jaar 47 zogenoemde 'runway incursions', situaties waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon in de beschermde zone van een start- of landingsbaan komt. Het AD vergeleek die cijfers met zes andere vliegvelden en komt tot de conclusie dat er op Schiphol veel meer incidenten zijn. Is Schiphol daarmee onveilig? 

Luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft schrikt van het aantal meldingen, maar tekent wel aan dat er geen ernstige incidenten hebben plaatsgevonden: ‘Runway incursions worden ingedeeld in vier niveaus. Alle gevallen waren vorig jaar in de twee lichtste categorieën, daar moet je je dan een piloot met haast bij voorstellen, die net iets te laat remt en daardoor met zijn neuswiel net over een rode streep heen gaat. Maar Schiphol is een complexe luchthaven met veel verschillende banen en richtingen. Daar maak je makkelijker fouten dan op een vliegveld als Heathrow in Londen, waar je twee banen parallel naast elkaar hebt liggen. Misschien hebben we het wel complexer gemaakt dan eigenlijk nodig.’

Benno Baksteen is helemaal niet bezorgd over de situatie op Schiphol. ‘Ik ben juist blij dat er zo veel meldingen zijn. Op andere vliegvelden zoals Chicago en New York hebben ze een vergelijkbare situatie met kruisende banen. Maar ik denk dat er op Schiphol gewoon veel beter gemeld wordt. Ook alle kleine incidenten komen in tegenstelling tot bij andere vliegvelden automatisch binnen. Dat is goed, want hoe meer onschuldige meldingen je hebt, hoe meer je kunt leren en ernstige incidenten kunt voorkomen.’

Dat er in Nederland beter gemeld wordt, kan piloot Franck de Groot beamen. ‘Ik heb ook voor een grote maatschappij in het Midden-Oosten gevlogen, daar wordt veel minder gerapporteerd dan hier in het westen. Dat zit meer in de cultuur.’