Fragment

Onderwijsvrijheid leidt tot bubblevorming en ongelijkheid

  1. Fragmentenchevron right
  2. Onderwijsvrijheid leidt tot bubblevorming en ongelijkheid

'Onderwijsvrijheid heeft geleid tot tweedeling.' Dat betoogt Alexander Rinnooy Kan. Kinderen groeien te veel in een eigen kring op en maken geen kennis met kinderen uit andere sociale milieus.

D66-senator en hoogleraar Rinnooy Kan gaat niet zover dat hij de vrije schoolkeuze wil afschaffen, maar hij vindt wel dat artikel 23 in de Grondwet heeft bijgedragen dat kinderen in hun eigen bubble opgroeien.  Rinnooy Kan wil dat kinderen van verschillende scholen elkaar gaan ontmoeten in gezamenlijke projecten en sportdagen.

Wim Kuiper, voorzitter van de christelijke scholenkoepel Verus, vindt dat de onderwijsvrijheid juist heeft bijgedragen aan de gelijkheid in ons land. ‘Dat wijzen allerlei internationale rapporten van de OESO uit. Juist in landen waar de overheid alleen openbare scholen financiert, richten rijke mensen hun eigen elitaire scholen op.’  Kuiper is benieuwd hoe Rinnooy Kan de ontmoetingen tussen de scholen gaat bevorderen. ‘Wil je dat afdwingen of zo?’

Dit jaar bestaat de onderwijsvrijheid in Nederland precies 100 jaar.