Fragment

Steeds meer kinderen krijgen bijles

  1. Fragmentenchevron right
  2. Steeds meer kinderen krijgen bijles

Waar eerst bijles nemen vooral iets was van de middelbare scholen, lijkt het nu ook zijn weg te hebben gevonden in het basisonderwijs. Uit onderzoek van het NOS Jeugdjournaal blijkt dat kinderen steeds vaker extra les nemen voor vakken als rekenen en begrijpend lezen, meermaals gestimuleerd door de ouders. 

Aan de kwaliteit van het onderwijs ligt het niet, volgens Petra van Haren van de Algemene Vereniging Schoolleiders. 'Op 98% van de scholen doen scholen wat je van ze mag verwachten.' Waar komt dan die druk vandaan? Van Haren kijkt dan toch in de richting van de ouders. 'Als ouder wil je toch het beste voor je kind, je kunt het ouders niet kwalijk nemen dat ze alles doen wat in hun vermogen ligt om de toekomst van hun kind zo goed mogelijk te laten zijn.'

Peter Hulsen van Ouders en Onderwijs vindt het onterecht dat hier van de ouders de schuld krijgen, en legt juist de schuld bij de scholen. 'Ons beeld is dat als een kind het even minder doet, scholen vaak niet veel extra kunnen doen. En kinderen dus op bijles moeten.' 

Opwaartse druk

'Waarom toch die opwaartse druk?', vraagt cultuurtheoloog Frank Bosman zich af. 'Wat is er mis mee als een havo/vwo kind gewoon havo gaat doen omdat 'ie meer van buitenspelen houdt?'