Fragment

'Integratie ook probleem op witte scholen'

  1. Fragmentenchevron right
  2. 'Integratie ook probleem op witte scholen'

‘Wat mij verraste was de enorme angst voor de ander op witte scholen. Afschuwelijk als moslimkinderen de holocaust ontkennen, maar het probleem is veel breder.’ Zo reageert Margalith Kleijwegt op het DUO onderwijsrapport waarin een aanzienlijk deel van docenten de integratie mislukt noemt.

Uit het DUO-rapport blijkt dat 1 op de 9 docenten lastige gesprekken op school mijdt. ‘Dat is niet nieuw,’ oordeelt Kleijwegt. ‘We zijn nu wel een stukje verder met de vluchtelingenproblematiek. Op witte scholen vallen ook kreten als ‘alle vluchtelingen een nekschot’ en  ‘Aylan – dat jongetje is niet dood, maar daar neergelegd door de media om medelijden op te wekken’. En een geval waarbij ze een docent terugzien bij het protest tegen een AZC in Geldermalsen.

MBO docente Tania Bissecker kan er over meepraten: ‘Leerlingen met een moslim achtergrond hebben vaak heel stevige meningen, en ik heb ook PVV-leerlingen in de klas en die roepen dat dan ook hardop. Met elkaar gesprek gaan is is heel lastig. Ik probeer me neutraal op te stellen en de discussie te vermijden.'

Dieuwertje de Graaf van Diversion is ook niet verrast over het rapport en traint docenten hoe om te gaan met gevoelige thema's: 'Leerlingen zijn veel met Wilders bezig. Over de holocaust is soms totaal geen dialoog mogelijk. Wat helpt is om niet al te leidend vragen stellen. Feiten weerleggen alleen helpt niet. Leerlingen reageren heel emotioneel.'