Fragment

'Emoji's zijn rijp voor een lesprogramma op school'

  1. Fragmentenchevron right
  2. 'Emoji's zijn rijp voor een lesprogramma op school'

'De emoji is een verrijking voor onze taal', aldus beeldend kunstenaar en historica Lilian Stolk. Dit zegt zij naar aanleiding van World Emoji Day. Op maandag vierden we dat we het gele gezichtje dat zich tranen met tuiten lacht, of dat knipoogt terwijl 'ie zijn tong uitsteekt kunnen toevoegen aan onze berichten.

'Een emoticon is de met leestekens gevormde smiley, en een emoji is het echte plaatje dat op je toetsenbord verschijnt. We gebruiken emoji's vooral via WhatsApp om onze boodschap te verduidelijken of nuanceren', zegt Lilian. 

Ook taalkundige Vivien Waszink is fervent gebruiker van de emoji's. Ze voegen namelijk echt iets toe aan de taal. 'Het is een leuk extraatje, al zal het nooit het woord vervangen. Maar het maakt dingen soms net iets duidelijker of het haalt een serieuze toon van een boodschap af.'

Maar niet iedereen is enthousiast over de emoji's. Schrijfster Lieke Kézér vindt het maar niks. 'Dat tienermeisjes het doen is prima, maar dat volwassenen mij een feesttoeter sturen als ik jarig ben, vind ik infantiel! Het is ook taalverarming. We denken niet meer na over woorden. Je drukt op een feesttoeter en klaar!' 

Taalkundige Vivien Waszink wil zelfs dat er een plek komt voor de emoji in het taalonderwijs. 'Emoji's vormen beeldtaal. Je kunt kinderen emoji's voorleggen en hen vragen hoe ze deze zouden beschrijven.'