Fragment

'Als de HEMA de relevantie gaat zoeken bij dit soort onderwerpen is het wel heel triest'

  1. Fragmentenchevron right
  2. 'Als de HEMA de relevantie gaat zoeken bij dit soort onderwerpen is het wel heel triest'

De HEMA gaat vanaf eind dit jaar de labels 'jongens' en 'meisjes' afhalen van hun kinderkleding. Allemaal in navolging van een Brits warenhuis en na een oproep van de 10-jarige Julia die de roze hartjes onderbroekjes van de Hema zat was.

Het oer-Hollandse warenhuis gaat de kinderkledingcollectie nu uitbreiden met meer keuze voor jongens en meisjes die ook iets anders willen. Het plan roept op social media veel weerstand op. Marketingdeskundige Paul Moers windt zich op: 'Als de HEMA de relevantie gaat zoeken bij dit soort onderwerpen is het wel heel triest. Ga dan iets doen met vluchtelingen ofzo, dan kan je tenminste wat toevoegen. Dit is gewoon een rare marketingstrategie'. 

Volgens Sara van Gorp, hoofdredacteur van de magazines van Kek Mama en Viva Mama, moeten we de vernieuwing van de HEMA juist toejuichen. 'In speelgoedwinkels zie je nog steeds aparte jongens en-meisjesafdelingen. Bij HEMA halen ze daarom de labels eruit, dat is het enige. Waar maken we ons nou druk om? Dit is toch juist goed?

Ook Emma Levie, de oppas van Julia met wie het allemaal begon reageert: 'Wij zijn blij met het nieuws van de Hema. Julia en ik wilden absoluut geen verbod plaatsen op roze en blauw. Er zijn genoeg meisjes die van stoer houden, en jongens die van roze houden en dat moet allemaal gewoon kunnen.'