Fragment

Jacqueline Schenk over typische en atypische kinderen

  1. Fragmentenchevron right
  2. Jacqueline Schenk over typische en atypische kinderen

Inclusieve scholen geven kinderen met een beperking of handicap een plek in het reguliere onderwijs. We namen een kijkje op zo'n school en spraken met Jacqueline Schenk.

Jacqueline Schenk is psycholoog, geeft onderwijs en doet onderzoeker aan de sectie onderwijs en gezinspedagogiek van de Erasmus Universiteit. Zij zet zich in voor ‘typische’ en ‘atypische’ kinderen: “We hebben het altijd over handicaps, probleemgedrag, beperkingen, nooit over wat die kinderen wel  kunnen”.
Bekijkt hier het gesprek:

In het tweede uur werd er nog verder gepraat met Jacqueline. Zij beantwoorde vragen van luisteraars en ging ook nog in gesprek met Kees-Jan van der Klooster. Want niet alle beperkingen zijn aangeboren, het kan ook zijn dat het je overkomt. Kees-Jan kan hier over meepraten. Hij belandde in een rolstoel, wat voor fysieke en mentale uitdagingen zorgde. Hierdoor richtte hij als paralympisch sporter een 'wheelchair skills' team op met uiteindelijk doel om het beeld van mensen met een beperking te veranderen. Hij vindt dat je een handicap niet als identiteit moet zien, want dan doe je jezelf tekort “Je bent meer dan dat”.