Fragment

Een verlanglijstje vol: "kinderen leren meer over zichzelf"

  1. Fragmentenchevron right
  2. Een verlanglijstje vol: "kinderen leren meer over zichzelf"

Een pop met vlechten in het haar, twee kaatseballen in een net of een letter van banket als kind heb je het vast ook elk jaar gedaan: een verlanglijstje maken. Wat voelt als een eenvoudige traditie rondom Sinterklaas, blijkt stiekem een waardevol leerproces.

Wanneer kinderen een verlanglijstje samenstellen, oefenen ze spelenderwijs met taal en schrijven. Ze zoeken woorden, formuleren zinnen en leren hoe je wensen duidelijk opschrijft. Daarnaast helpt het hen om prioriteiten te stellen: Wat wil ik het allerliefst? En minstens zo belangrijk is het ontwikkelen van realiteitsbesef. Kinderen ontdekken dat niet alles kan, en dat keuzes maken erbij hoort.

Zo wordt een verlanglijstje meer dan een verzameling cadeautjes. Het is een moment van creatief denken, plannen en leren omgaan met wensen en verwachtingen en dat maakt het een mooie traditie voor ieder kind. Ook pedagoog Joyce Weeland ziet dat een verlanglijstje meer is dan alleen een wensenlijst.

Video niet beschikbaar