“Generatie denken is een lens, geen etiket”
- Fragmenten
- “Generatie denken is een lens, geen etiket”
Generatie deskundige Laura Bas ontkracht graag alle vooroordelen over Gen Z (geboren tussen 1997 en 2012). In haar boek ‘GenZclopedie’ heeft ze onderzocht hoe bedrijven jong talent kunnen aantrekken en behouden.
Generaties zijn een interessante matrix om te meten hoe veranderingen in de maatschappij plaatsvinden. Laura’s fascinatie voor GEN Z begon drie jaar geleden toen ze werkte voor het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Haar conclusie daar was dat generatie Z veel goede ideeën heeft, maar vaak niet goed gehoord wordt door de politiek. Er zijn grote verschillen in leeftijd als je kijkt naar de verhoudingen tussen de wereldbevolking en macht. De helft van de wereldbevolking is onder de 30 jaar en de gemiddelde wereldleider is 62 jaar.
In haar onderzoek heeft ze met Gen-Z’ers gesproken om de diepte in te gaan. Jongeren hebben heel erg behoefte aan doorgroeimogelijkheden. Ze willen nieuwe dingen leren, op zowel professioneel als persoonlijk vlak.
Een belangrijke tip die Laura alle jongeren wil meegeven: “Neem een mentor”. Mentoren zouden jongeren kunnen helpen met het doorgeven van hun ervaring. “Zo wordt de kennis doorgegeven van generatie op generatie.”
Video niet beschikbaar

