Fragment

Rob Jetten (D66): ‘Kabinet moet klimaatakkoord 1op1 overnemen’

  1. Fragmentenchevron right
  2. Rob Jetten (D66): ‘Kabinet moet klimaatakkoord 1op1 overnemen’

D66 wil dat het kabinet het klimaatakkoord dat op 21 december wordt gepresenteerd, 1op1 overneemt. Het vervuilende bedrijfsleven zal ook CO2-belasting moeten gaan betalen. Dat zei fractievoorzitter Rob Jetten in het radioprogramma 1op1 op NPO radio1. Verder wil hij de kolencentrale in Amsterdam al binnen anderhalf jaar sluiten en niet pas in 2028. Dat moet in zijn ogen vanwege de tegenvallende CO2-reductie in ons land. “We moeten maatregelen die we over tien jaar in gedachten hebben naar voren halen”.

Door Tom Veldhuijzen

Op die manier wil hij de achterstand van tien procent die Nederland heeft in het reduceren van de broeikasgassen inhalen. “We ontkomen er niet aan om kolencentrales eerder te sluiten. De Hemwegcentrale gaat nu uiterlijk 2028 dicht. Dat is veel te laat, wat mij betreft gebeurt dat binnen anderhalf jaar.”

Jetten pleit er ook voor om het grondwater in veenweidegebieden te laten stijgen. Die stoten nu nog veel CO2 uit. “De waterschappen kunnen die gebieden natter maken, maar dan kunnen er minder koeien grazen, en dat vergt een andere manier van boeren”, zegt Jetten. Veel boeren klagen nu al dat ze er financieel slecht voor staan. “Ik snap die weerstand, en wil daarom samen met de boeren kijken hoe om te gaan met de nieuwe situatie.”

‘Achterstand CO2-reductie verontrustend’
De CO2-uitstoot zal in 2020 veel hoger zijn dan tot nu toe wordt aangenomen. Dat zeggen drie vooraanstaande onderzoeksbureaus. Nederland loopt tien procent achter op de doelstellingen om broeikasgassen met minstens 25 procent te verlagen. Jetten noemt die cijfers ‘verontrustend’.

‘Belasting op CO2 komt’
Werkgevers maakten zich donderdag in een open brief aan minister Wiebes zorgen om de betaalbaarheid van het klimaatakkoord en de extra belasting voor het grootverbruikende bedrijfsleven. Jetten wuifde die kritiek weg.  “De belasting op CO2 moet er gewoon komen. Als we van mensen vragen om meer te betalen voor de auto en het verduurzamen van de woning, dan kan het bedrijfsleven niet achterblijven”, zegt Jetten. Hij benadrukt dat er naast een boete op CO2-uitstoot, wél een subsidiepot klaarstaat voor bedrijven die willen vergroenen.

Draagvlak in de samenleving

Tegelijkertijd vindt Jetten het draagvlak in de samenleving voor alle klimaatmaatregelen die op de Nederlanders afkomen zorgwekkend. “Niet alleen benoemen, maar ook oplossingen bieden”, zegt Jetten. “We moeten ons realiseren dat we een verantwoordelijkheid hebben. De leefbaarheid in Groningen is een reden om van het gas af te stappen. Daarvoor in de plaats kunnen we warmtenetten aanleggen, in andere wijken zijn zonnepanelen nodig. Forse investeringen zullen resulteren in een lagere energierekening.” 

Video niet beschikbaar