Fragment

ProRail wil dat rijk doorpakt bij onveilige spoorwegovergangen

  1. Fragmentenchevron right
  2. ProRail wil dat rijk doorpakt bij onveilige spoorwegovergangen

De landelijke overheid moet gemeenten kunnen dwingen onveilige spoorwegovergangen te sluiten. Zelfs als gemeenten die liever open willen houden, omdat bewoners anders om moeten rijden. Dat zegt ProRail-directeur Pier Eringa in het Radio 1-programma 1 op 1.

Volgens Eringa komt het nog té vaak voor dat de spoorbeheerder een onveilige overgang wil sluiten, maar daarbij stuit op een weerspannige gemeenteraad. ‘Wij zeggen dan: die overgang kan makkelijk weg, want mensen kunnen even verderop veel veiliger oversteken. Maar zo’n gemeenteraad houdt sluiting dan tegen, omdat ze vinden dat bewoners te ver moeten om fietsen.’

De spoorbeheerder pleit daarom voor ‘doorzettingsmacht’ voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Gemeenten die dwars blijven liggen, moeten volgens ProRail door het rijk worden gedwongen de sluiting van een overgang te accepteren.

‘Verslapt’

Jaarlijks komen 11 mensen om het leven op en rond Nederlandse spoorwegovergangen. In een kritisch rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vanochtend naar buiten bracht, kraakt de raad het beleid van het ministerie en ProRail. Het jaarlijkse dodental is volgens de raad ‘onacceptabel’ en het gevolg van onduidelijk beleid en versnipperde verantwoordelijkheden.

Volgens ProRail is ‘roekeloos gedrag’ bij spoorwegongevallen een belangrijke oorzaak, maar daar is de onderzoeksraad het niet mee eens. Onderzoekers bekeken enkele recente gevallenen concludeerden dat er in de meeste gevallen eerder sprake is van een vergissing, dan het bewust nemen van risico’s. ProRail doet volgens de onderzoeksraad te weinig onderzoek naar de achterliggende reden voor het gedrag van reizigers. Eringa is het daar niet mee eens: ‘We plaatsen tegenwoordig flitscamera’s bij overgangen. Je maakt dan in no-time 500 foto’s van mensen die bewust slagbomen negeren.’

‘Prijskaartje’

Wel onderschrijft Eringa de conclusie dat spoorwegovergangen zoveel mogelijk moeten verdwijnen of moeten worden beveiligd. ‘Die lijn hebben wij al een aantal jaar geleden ingezet. Liever hebben we zo min mogelijk spoorwegovergangen en als ze er dan zijn, moeten ze zo veilig mogelijk zijn. Maar bedenk wel dat daar een prijskaartje aan hangt.’

Het omleiden van een onveilige spoorwegovergang kost de belastingbetaler al snel vijfhonderdduizend tot een miljoen euro. Er zijn in Nederland zo’n 2000 overwegen. Het sluiten kost in totaal één tot twee miljard euro, aldus Eringa.