Fragment

NS-topman van Boxtel hoopt dat nieuw kabinet btw-verhoging op treinkaartjes snel schrapt

  1. Fragmentenchevron right
  2. NS-topman van Boxtel hoopt dat nieuw kabinet btw-verhoging op treinkaartjes snel schrapt

NS-topman Roger van Boxtel hoopt dat een volgend kabinet de verhoging van het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent snel weer schrapt. De verhoging, die 1 januari ingaat, helpt de spoorwegen niet om meer mensen in de trein te krijgen en het milieu verder te ontlasten. Dat zei Van Boxtel vrijdag in het NPO Radio1-programma 1op1.

“Als je zegt: ‘ik wil effectief milieubeleid voeren’ en je gaat dan toch het treinkaartje duurder maken, dat begrijp ik niet,” zegt Roger van Boxtel, topman bij de Nederlandse Spoorwegem, “dat moeten wij dan weer aan onze klanten uitleggen.” Van Boxtel heeft zichzelf juist ten doel gesteld de trein aantrekkelijker te maken ten opzichte van het vliegtuig. “Ik heb het aangemeld, ik krijg geen stok tussen de deur, dus we hebben het maar te accepteren.”

‘Met de trein niet voor 30 euro naar Barcelona’

Uit onderzoek van een reissite blijkt dat de reiskosten naar tien populaire steden in Europa met de trein gemiddeld drie keer zo duur is als het vliegtuig. Van Boxtel is blij dat steeds meer mensen bewust de keuze nemen om met de trein te gaat, zodat er minder CO2 wordt uitgestoten. “Maar ik ga geen valse beloftes doen. Ik kan u niet beloven dat u met de trein voor dertig euro naar Barcelona kunt.

‘Binnen vijf jaar twee miljoen meer mensen met de trein’

Desondanks zegt de topman nauw op te trekken met staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) om het internationale gebruik van de trein te stimuleren. Als het aan het kabinet ligt verruilen binnen vijf jaar twee miljoen passagiers het vliegtuig voor de trein. Volgens Van Boxtel een haalbare doelstelling omdat steeds meer reizigers een steentje willen bijdragen. 

Uit onderzoek van de overheid blijkt dat bij vijf steden de komende jaren goede kansen bestaan om de trein aantrekkelijker te maken. Het gaat dan om Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Brussel. Berlijn valt daar gek genoeg nog niet onder, geeft Van Boxtel toe. De Duitsers hebben volgens Van Boxtel toegezegd binnen zes maanden met plannen te komen om de verbinding, die nu zes uur duurt tussen Amsterdam en Berlijn, met een paar uur terug te brengen.