Fragment

Pilotenvakbond tegen Nederlandse Staat: ‘Voorkom gedoe in toekomst, koop aandelen KLM’

  1. Fragmentenchevron right
  2. Pilotenvakbond tegen Nederlandse Staat: ‘Voorkom gedoe in toekomst, koop aandelen KLM’

De pilotenvakbond VNV zegt dat de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers nooit in gevaar was. ‘Iedereen wist in de herfst al wat er ging gebeuren’, zegt VNV-President Arthur van den Hudding. ‘Om verder gedoe in de toekomst te voorkomen, moet Nederland meer aandelen kopen in KLM.’

“De VNV heeft de overeenkomst over de nieuwe gezagsstructuur bij Air France-KLM, zoals die gisteren wereldkundig werd gemaakt, in oktober al ingezien”, zegt Van den Hudding.

‘Stampij kwam uit OR KLM’

‘Waar was al die ellende dan voor nodig?’, vraagt presentator Sven Kockelmann zich af. “Dat is een goede vraag. De stampij kwam uit de Raad van Commissarissen, aangewakkerd door de ondernemingsraad. Deze ellende is ontstaan bij de OR. Zij baseren zich op bronnen, maar dat is nooit weergegeven.”

“Een maand lang heeft dat rook veroorzaakt. En de uitkomst, dat is mijn verbazing, is zoals voorspeld.” De ceo van Air France-KLM, de Canadese Ben Smith, heeft volgens Van den Hudding ‘nooit gezegd dat de positie van Elbers in gevaar was. Ook de commotie heeft die herbenoeming niet in gevaar gebracht. Hij wil de afspraken zoals die zijn gemaakt bij de fusie respecteren’

‘Hoekstra moet aandelen KLM kopen’

Frankrijk is met 14 procent de grootste aandeelhouder in Air France-KLM. De VNV is groot voorstander om de invloed van de Franse Staat te reduceren. “We vinden dat ze afstand moeten doen van de aandelen. En een oplossing zou zijn, dat Nederland meer aandelen koopt in KLM”, zegt Van den Hudding. Nederland heeft ongeveer zes procent aandelen de nationale luchtvaartmaatschappij, “om gedoe in de toekomst te voorkomen, moet je zorgen dat je meer zeggenschap hebt.”

‘Geen geheime ontmoeting met topman Smith’

Smith heeft drie ontmoetingen gehad met de pilotenvakbond, “die waren niet geheim, zoals door media werden gesuggereerd. Ook informeren we de KLM op voorhand”, zegt Van den Hudding. “Smith begreep niet waar de onrust in Nederland vandaan kwam. We konden het sentiment aan hem schetsen en het cultuurverschil uitleggen. Het was ook puur logistiek dat hij eerst bij ons langs kwam en daarna naar de KLM ging.”

‘Elbers voor nog eens vier jaar benoemd’

Dinsdag werd de strijd rond Elbers beslecht, hij mag voor nog eens vier jaar aanblijven. Over zijn positie werd de afgelopen weken hevig gespeculeerd, omdat de Smith van hem af zou willen. Het personeel van KLM voerde actie en een petitie werd door ruim 25.000 medewerkers ondertekend.

Smith krijgt wel zijn zin, want hij mag toetreden tot het Raad van Toezicht van KLM, en kijkt dus mee over de schouder van Elbers. Er verandert nog meer, want Air France-KLM krijgt een supercomité dat de strategie voor alle luchtvaartonderdelen gaat bepalen. Daar gaat Elbers ook zitting in nemen. Het gevolg is dat Elbers meer in het belang van de hele luchtvaartcombinatie zal moeten denken.

KLM maakt meer dan miljard winst

Woensdagochtend werden de jaarcijfers van Air-France-KLM bekend. De winst van KLM was boven een miljard euro. Bij zusterbedrijf Air France daalde die winst juist van 600 miljoen naar ruim 250 miljoen.