appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Schiphol kan 20 miljoen kilo kerosine per jaar besparen door elektrisch taxiën'

ANP
woensdag 11 september 2019 | AVROTROS | Radio EenVandaag Twitter

Volgens DD6 en VVD zou Schiphol bijna 20 miljoen kilo kerosine per jaar kunnen besparen door het taxiën van en naar de landingsbanen elektrisch te gaan doen. Dat zeggen de partijen in een uitlating over dat Schiphol koploper moet worden op het gebied van duurzaam vliegen. Klopt dit wel?

Feit of fictie?

Joris Melkert is hoogleraar Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en maakt op basis van de wetenschappelijke literatuur een berekening. Daarvoor maakt hij gebruik van gegevens van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT).

75 miljoen

"Zij hebben gekeken naar gegevens uit zwarte dozen en weten precies hoeveel kerosine er wordt verbruikt tijdens het taxiën. Als je dan het gemiddelde kerosineverbruik vermenigvuldigt met de 500.000 vliegbewegingen die per jaar op Schiphol plaatsvinden, kom je op een besparing van 75 miljoen kilo kerosine per jaar", zegt Melkert.

Daarmee is het dus fors meer dan de bijna 20 miljoen kilo waar D66 en VVD mee komen: het elektrisch taxiën op Schiphol zou een nóg grotere besparing opleveren dan de partijen aanvankelijk dachten.

Voor de bühne

Hoogleraar David Smeulders, hoogleraar energietechnologie aan de TU Eindhoven, verbaast zich over de nadruk op dit soort plannen. "Mensen maken zich druk over de besparing van 20 miljoen kilo kerosine, maar aan de andere kant wordt de uitbreiding van Schiphol geen strobreed in de weg gelegd.

Smeulders is helder over de manier waarop bespaard moet worden: "We moeten echt naar ons eigen gedrag kijken. Dit soort plannen zijn alleen maar voor de bühne."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1